Miód wielokwiatowy – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie

W jaki sposób miód wielokwiatowy wpływa na nasze zdrowie? Jakie prozdrowotne substancje są zawarte w jego składzie? Jakie są różnice między miodem wielokwiatowym wiosennym a letnim? Kto nie powinien spożywać miodu? Przeczytajcie artykuł, aby poznać odpowiedzi na powyższe pytania.

Miód wielokwiatowy

Miód wielokwiatowy – charakterystyka

Miód wielokwiatowy, określany również jako miód tysiąca kwiatów, produkowany jest przez pszczoły z nektarów wielu rodzajów roślin. Właściwy kolor oraz smak tego produktu pszczelego zależy przede wszystkim od roślinnej mieszanki, a także od okresu zbioru.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje miodu w zależności od pory roku ich produkcji: miód wielokwiatowy wiosenny i miód wielokwiatowy letni.

Miód wielokwiatowy wiosenny

Miód wielokwiatowy wiosenny charakteryzuje się barwą jasnożółtą lub jasnoszarą. W jego składzie znajdziemy cenne składniki prozdrowotne oraz głównie cukry proste. Miód zalecany jest przy rekonwalescencji, w okresach wzmożonego wysiłku fizycznego lub umysłowego oraz przy nadmiernym zmęczeniu. Produkt od pszczół reguluje pracę układu pokarmowego oraz układu krążenia, odżywia mięsień sercowy, wspomaga procesy detoksykacji wątroby.

Miód wielokwiatowy letni

Miód wielokwiatowy letni może być produkowany przez pszczoły z nektaru gorczycy, lipy oraz facelii. Charakteryzuje go barwa bursztynowa lub jasnobrązowa oraz wyraźny smak i aromat. Jego skład – w porównaniu z miodem wiosennym – jest bogatszy w enzymy, biopierwiastki oraz w substancje biologicznie czynne o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych. Miód letni zalecany jest w przypadku chorób alergicznych dróg oddechowych, np. przy katarze siennym czy alergiach pyłkowych. Dodatkowo wzmacnia nasz układ odpornościowy i skraca czas trwania infekcji.

Przeczytaj: Miód lipowy – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie

Wartości odżywcze miodu wielokwiatowego 

Miód wielokwiatowy w około 80% składa się z węglowodanów – zwłaszcza z glukozy oraz z fruktozy. W zależności od roślin, z których został zebrany nektar, skład miodu i ilość składników odżywczych jest zróżnicowana. W miodach wielokwiatowych możemy znaleźć również niewielkie ilości: pyłków kwiatowych, spadzi z drzew iglastych, wosku.

W miodzie wielokwiatowym (w zależności od rodzaju nektaru) znajdziemy m.in.:

  • węglowodany,
  • wodę,
  • kwasy organiczne,
  • enzymy,
  • biopierwiastki,
  • potas,
  • fosfor,
  • magnez,
  • wapń,
  • żelazo,
  • chlor,
  • krzem,
  • witaminę A,
  • witaminę C,
  • witaminę B1 (tiamina),
  • witaminę B3 (niacyna),
  • witaminę B5 (kwas pantotenowy),
  • witaminę B6 (pirydoksyna),
  • witaminę B7 (biotyna),
  • witaminę B12.

Kaloryczność miodu wielokwiatowego

Miód wielokwiatowy jest produktem spożywczym charakteryzującym się dość wysoką kalorycznością. W jego 100 gramach zawartych jest około 300 kalorii, natomiast jedna łyżeczka tego produktu dostarczy nam około 40 kalorii.

Jak miód wielokwiatowy wpływa na nasze zdrowie? Właściwości

Miód w słoiku na stole
Miód wielokwiatowy m.in. wywiera pozytywny wpływ na pracę naszego układu odpornościowego. Jest także wykorzystywany w kosmetyce do pielęgnacji skóry i włosów

Miód wielokwiatowy wykazuje szereg właściwości prozdrowotnych, m.in. pozytywnie wpływając na pracę: układu odpornościowego, układu krążenia, układu pokarmowego, układu oddechowego oraz układu nerwowego.

Miód wielokwiatowy doda energii

Dzięki zawartości cukrów prostych miód wielokwiatowy stanowi źródło dobrze przyswajalnej energii. Przede wszystkim zalecany jest dla rekonwalescentów i osób narażonych na wzmożony wysiłek fizyczny i psychiczny. 

Miód wielokwiatowy a układ odpornościowy

Miód wielokwiatowy znany jest z pozytywnego wpływu na naszą odporność. Zalecany jest w przypadku przeziębienia oraz innych schorzeń powiązanych z drogami oddechowymi.

Miód wielokwiatowy wspiera wątrobę i przemianę materii

Substancje zawarte w miodzie wielokwiatowym oddziałują na pracę wątroby, proces jej detoksykacji, a także na funkcjonowanie woreczka żółciowego. Dodatkowo miód usprawnia proces przemiany materii.

Miód wielokwiatowy na układ sercowo-naczyniowy

Prozdrowotny skład miodów wielokwiatowych wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego. Tak jak wspomnieliśmy wyżej, miód odżywia nasze serce, zapobiega rozwojowi miażdżycy oraz nadciśnienia – dzięki temu, że reguluje ciśnienie tętnicze krwi.

Miód wielokwiatowy w pielęgnacji skóry i włosów

Miód wielokwiatowy znajduje szerokie zastosowanie w kosmetyce. Z jego pomocą możemy wykonać domowe kremy, maseczki do twarzy czy maski do włosów. Dzięki właściwościom antybakteryjnym i przeciwzapalnym w naturalny sposób pomoże w walce z trądzikiem oraz ze wszelkiego rodzaju zmianami skórnymi. Naskórek będzie również nawilżony, odżywiony i gładki.

Miód wielokwiatowy łagodzi stres

Badania wskazują, że miód wielokwiatowy naturalnie łagodzi towarzyszące nam objawy stresu i napięcia nerwowego. Dodatkowo łagodnie uspokaja, pomaga przy problemach z bezsennością oraz wspomaga walkę z depresją.

Miód wielokwiatowy na alergię

Miód wielokwiatowy może wspomóc leczenie alergii na pyłki roślinne. Stosuje się go wspomagająco w leczeniu kataru siennego oraz astmy. Warto jednak wiedzieć, że u alergików ten produkt od pszczół może wywoływać silną reakcję uczuleniową, dlatego też przed jego zastosowaniem zaleca się konsultację lekarską.

Miód wielokwiatowy na hemoroidy

Miód wielokwiatowy może pomóc nam w łagodzeniu objawów towarzyszących w chorobie hemoroidalnej – doprowadza do obkurczania się naczyń krwionośnych oraz do chowania guzków krwawniczych. Wystarczy, że dwa razy dziennie będziemy nim smarować zmienione chorobowo miejsca.

Jak stosować miód wielokwiatowy?

Miód wielokwiatowy znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. Możemy go stosować w roli smarowidła do pieczywa, składnika dressingu, dodatku do deserów, koktajli, owsianek, naleśników, jogurtów, a także do dań wytrawnych. 

Miód wielokwiatowy często stosowany jest jako zdrowszy zamiennik białego cukru. Owszem, miodem możemy posłodzić kawę, herbatę lub inne napoje, ale musimy pamiętać o tym, aby nie były one gorące. W temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza każdy z rodzajów miodu traci swoje cenne właściwości prozdrowotne. Najlepiej więc dodawać go do letniej kawy czy herbaty i mieć na uwadze to, że jest równie kaloryczny, co klasyczny cukier.

Jakie są przeciwwskazania do spożywania miodu wielokwiatowego?

Miód wielokwiatowy charakteryzuje się wysoką zawartością węglowodanów oraz wysokim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że nie jest zalecany dla osób borykających się z cukrzycą, insulinoopornością oraz z nadwagą i otyłością. Wysoka wartość indeksu glikemicznego oznacza, że ten produkt od pszczół szybko dodaje nam energii poprzez nagły wzrost poziomu glukozy we krwi. W równie szybkim czasie glukoza zaczyna spadać, często poniżej stężenia pierwotnego, a my możemy odczuwać ospałość i zmęczenie. Wówczas w organizmie może dojść do groźnych dla diabetyków wahań glikemii.

Miodu nie należy podawać dzieciom poniżej pierwszego roku życia ze względu na ryzyko zatrucia się laseczką jadu kiełbasianego. Wynika to z tego, że u niemowląt układ odpornościowy jeszcze odpowiednio się nie rozwinął.

Do kwestii dyskusyjnej należy również spożywanie miodu wielokwiatowego przez kobiety w ciąży. Owszem, w miodzie zawarte są niewielkie ilości jadu kiełbasianego, jednak te bakterie giną w kwaśnym odczynie żołądka. W praktyce oznacza to, że miód nie powinien zagrażać kobiecie, ani rozwijającemu się dziecku. Włączenie miodu do jadłospisu warto jednak skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę.

Jak przechowywać miód wielokwiatowy?

Aby jak najdłużej cieszyć się prozdrowotnymi właściwościami miodu wielokwiatowego, zaleca się, aby przechowywać go w miejscu suchym i z dala od źródła promieniowania słonecznego. Miód powinien znajdować się w szczelnie zamkniętym słoiku – ten produkt od pszczół z łatwością chłonie wilgoć i zapachy z zewnątrz.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie miodu wielokwiatowego?

Podczas zakupu tego naturalnego produktu przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na jego skład oraz kraj pochodzenia. Dlaczego? Współcześnie do miodów wielokwiatowych dodawane są dodatkowe cukry, słodziki lub syrop glukozowo-fruktozowy – te składniki szkodzą naszemu zdrowiu. Prócz jawnego składu na etykiecie miodu powinna widnieć informacja o kraju jego pochodzenia. Najlepiej, abyśmy wybierali miody pochodzące z polskich pasiek.

Prawdziwy miód wielokwiatowy będzie ulegać naturalnemu procesowi krystalizacji – przechodzi wówczas z postaci płynnej w grudkowatą z widocznymi kryształkami. Jeżeli chcemy przywrócić mu postać płynną, do wystarczy, że słoik podgrzejemy w ciepłej wodzie, pamiętając, aby jej temperatura nie przekraczała 40 stopni Celsjusza.

 

 

 

Bibliografia

E. Hołdrena-Kędzia, B. Kędzia, Miód wielokwiatowy, Pszczelarstwo, 2014

E. Majewska, J. Trzanek, Właściwości przeciwutleniające miodów wielokwiatowych i innych produktów pszczelich, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2009

R. Hołderna-Kędzia, Charakterystyka miodu wielokwiatowego, Pszczelarstwo, 2001

M. Stary, S. Kowalski, Miód – jego właściwości żywieniowe i zdrowotne, Zdrowa Żywność – Zdrowy Styl Życia, 2010