Miód malinowy – właściwości, wartości odżywcze, przeciwwskazania

Jak smakuje miód malinowy i jakie są jego wartości odżywcze? W jaki sposób spożywanie miodu malinowego wpływa na nasze zdrowie? Jak go stosować? Kto nie powinien sięgać po miód malinowy? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w artykule.

Miód

Charakterystyka miodu malinowego

Miód malinowy pozyskiwany jest z nektaru zbieranego przez pszczoły z kwiatów maliny właściwej dzikorosnącej lub uprawianej. Charakteryzuje się jasnobursztynową barwą, delikatnym aromatem kwiatów maliny oraz słodkim smakiem z nutą kwaskowatości. Czasami możemy się spotkać również z miodem malinowym o różowej barwie. Wynika ona z dodania owoców malin do gotowego już produktu. Przy zakupie tego rodzaju miodu przede wszystkim należy zwracać uwagę na etykietę. Nazwa „miód z malinami” nie jest często tożsama z miodem malinowym wytwarzanym z nektaru kwiatu maliny.

Warto wiedzieć, że miód malinowy nie należy do grona popularnych miodów odmianowych ze względu na to, że malina kwitnie jedynie przez okres 3 tygodni dwa razy w ciągu roku, przez co zebranie nektaru jest utrudnione. Dodatkowo większość pasiek w Polsce nie jest ulokowana w pobliżu plantacji malin.

Proces krystalizacji

Przyjmuje się, że krystalizacja miodu malinowego zachodzi szybko. Produkt od pszczół zmienia wówczas swoją barwę na jaśniejszą – kremową – oraz przybiera gruboziarnistą konsystencję. Pamiętajmy o tym, że proces krystalizacji jest całkowicie naturalny i dotyczy wszystkich odmian miodów.

Wartości odżywcze miodu malinowego

W miodzie malinowym zawartych jest wiele cennych składników o działaniu prozdrowotnym. Większość jego składu (tak jak w przypadku każdej odmiany miodu) stanowią węglowodany, głównie glukoza i fruktoza. Prócz cukrów znajdują się w nim: kwasy organiczne (w tym kwas glukonowy, kwas jabłkowy, kwas cytrynowy), enzymy, naturalne substancje aromatyczne i barwniki, mikroelementy, witaminy.

W składzie miodu malinowego znajdziemy m.in.:

  • enzymy,
  • flawonoidy,
  • antyoksydanty,
  • kwasy organiczne,
  • estry,
  • witaminy z grupy B (witamina B1, witamina B2, witamina B4, witamina B5, witamina B6, witamina B7, witamina B9, witamina B12),
  • witaminę C,
  • wapń,
  • magnez,
  • żelazo,
  • potas,
  • fosfor,
  • chlor,
  • mangan,
  • kobalt.

Kaloryczność miodu malinowego

Miód malinowy to produkt spożywczy o wysokiej kaloryczności wynikającej z zawartości węglowodanów. W 100 gramach miodu zwartych jest około 310 kalorii, natomiast jedna łyżeczka dostarczy nam 40 kalorii. Miód malinowy najlepiej spożywać więc z umiarem.

Jakie są właściwości prozdrowotne miodu malinowego?

Ból w okolicy serca
Spożywając miód malinowy, możemy zapobiegać rozwojowi chorób układu sercowo-naczyniowego

Miód malinowy naturalnie wspiera zdrowie i dobrą kondycję naszego organizmu, oddziałując m.in. na układ odpornościowy, układ pokarmowy i układ sercowo-naczyniowy. Wykazuje właściwości:

  • antybakteryjne,
  • antyoksydacyjne,
  • przeciwgorączkowe,
  • napotne,
  • rozgrzewające,
  • regenerujące.

Miód malinowy na odporność i w czasie infekcji

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, miód malinowy charakteryzuje się właściwościami napotnymi, przeciwgorączkowymi, rozgrzewającymi, a dodatkowo stymuluje nasz układ odpornościowy do walki z wirusami, bakteriami i innymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Może zarówno uchronić nas przed infekcją, jak i złagodzić jej objawy. Zalecany jest nie tylko w przypadku przeziębienia i grypy, ale również przy chorobach górnych dróg oddechowych.

Miód malinowy doda energii

Ze względu na to, że miód malinowy w swoim składzie zawiera przede wszystkim węglowodany (glukozę i fruktozę), to stanowi cenne źródło przyswajalnej energii. Zalecany jest więc dla osób w czasie rekonwalescencji, dla sportowców, dla osób pracujących fizycznie i narażonych na obciążenie organizmu.

Miód malinowy na układ sercowo-naczyniowy

Miód malinowy uelastycznia i poszerza naczynia krwionośne, dzięki temu może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób serca i miażdżycy. Badania naukowe wskazują również, że miód malinowy reguluje krążenie, obniża ciśnienie tętnicze krwi, stymuluje procesy produkcyjne hemoglobiny i krwinek czerwonych. 

Miód malinowy na wątrobę

Miód malinowy wspiera pracę wątroby, stymulując wydzielanie żółci, a także oddziałuje na nią wzmacniająco i ochronnie.

Miód malinowy a układ pokarmowy

Miód malinowy uchodzi za naturalne remedium przy chorobach układu pokarmowego oraz nieżycie żołądka.

Miód malinowy na skórę

Miód malinowy wykorzystywany jest również w przemyśle kosmetycznym. Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym, antybakteryjnym, regenerującym odżywia nasz naskórek, redukuje zmiany trądzikowe i inne wypryski skórne. Można go dodawać również do kąpieli – aromat kwiatów malin dodatkowo pomoże nam zredukować stres i towarzyszące napięcie nerwowe.

Jak stosować miód malinowy?

Miód malinowy może stanowić naturalny zamiennik białego cukru. Chcąc jednak posłodzić nim kawę, herbatę, musimy pamiętać, że w temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza ten produkt od pszczół traci swoje cenne właściwości – zawarte w nim białka i enzymy zostają uszkodzone. Najlepiej więc dodawać go do już ostudzonego napoju.

Miód możemy stosować również w roli smarowidła do kanapek, dodatku do naleśników, ciast, owsianek, koktajli.

Miód malinowy często wybierany jest przez rodziców dzieci, które nie przepadają za smakiem klasycznego miodu. Miód malinowy charakteryzuje się przyciągającym aromatem oraz smakiem.

Jakie są przeciwwskazania do spożywania miodu malinowego?

Mimo że miód malinowy odznacza się szerokim działaniem prozdrowotnym, to nie powinien być spożywany przez osoby borykające się z cukrzycą i insulinoopornością. Wynika to z dużej zawartości węglowodanów oraz z wysokiej wartości indeksu glikemicznego. Wysokie IG sprawia, że po spożyciu miodu nagle wzrasta stężenie glukozy we krwi, a następnie równie szybko spada – często poniżej stężenia pierwotnego, co zagraża diabetykom.

Ze względu na kaloryczność – jedna łyżeczka miodu dostarcza nam około 40 kalorii – w spożywaniu tego produktu od pszczół umiar powinny zachować osoby borykające się z nadwagą i otyłością.

Miodu nie należy podawać niemowlętom ze względu na obecność szkodliwych bakterii jadu kiełbasianego. Układ odpornościowy dzieci poniżej pierwszego roku życia nie jest tak wykształcony, jak układ osób dorosłych, dlatego też bakterie stanowią realne zagrożenie dla maluchów. Z tego samego powodu miód malinowy może nie być zalecany dla kobiet w ciąży. Wiele zależy jednak od opinii lekarza prowadzącego ciążę. Medycy podkreślają, że naturalny miód niepasteryzowany nie stanowi zagrożenia dla kobiety ciężarnej i rozwijającego się dziecka ze względu na kwaśne środowisko panujące w przewodzie pokarmowym. Przed włączeniem miodu do diety kobiety ciężarnej warto jednak skonsultować się z lekarzem.

Miodu malinowego nie powinny spożywać osoby z alergią na pyłki roślinne oraz na produkty pszczele.

 

 

 

Bibliografia

B. Kędzia B, E. Hołderna-Kędzia, A. Dutkowiak, Aktywność antybiotyczna krajowych miodów odmianowych, Postępy Fitoterapii, 2014

A. I. Tichonow, L. A. Bondarenko, T. G. Jarnych,
O. S. Szpyczak, W. M. Kowal, R. I. Skrypnik–Tichonow red. B. Kędzia, Miód naturalny w medycynie i farmacji. Pochodzenie, właściwości, zastosowanie, preparaty lecznicze, Stróże 2017

E. Majewska, B. Drużyńska, D. Derewiaka, M. Ciecierska, R. Wołosiak, Fizykochemiczne wyróżniki jakości wybranych miodów nektarowych, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2015

E. Majewska, Porównanie wybranych właściwości miodów pszczelich jasnych i ciemnych, Nauka. Przyroda. Technologie, 2009

J. Luty, Miód – samo zdrowie. Rodzaje i właściwości zdrowotne miodu pszczelego, Bezpieczeństwo i Higiena Żywności, 2010