Miód akacjowy – wartości, właściwości, zastosowanie

Jakie prozdrowotne substancje zawarte są w składzie miodu akacjowego? Dla kogo jest zalecany? Jakie jest zastosowanie miodu akacjowego? Czy może być spożywany przez diabetyków? Odpowiedzi an powyższe pytania znajdziecie w artykule.

Miód akacjowy

Miód akacjowy – charakterystyka

Miód akacjowy wytwarzany jest z kwiatów robinii akacjowej – nazywanej akacją, grochodrzewem lub robinią. Miód cechuje się zazwyczaj jasnożółtą barwą i konsystencją gęstego syropu, natomiast po krystalizacji przybiera barwę słomkową.

Miód akacjowy wyróżnia się na tle pozostałych miodów wyraźnie słodkim smakiem. Nie wyczujemy w nim kwaskowatego posmaku lub goryczy. Również aromat tego naturalnego produktu jest delikatny i zbliżony do zapachu kwiatów akacji.

Kaloryczność miodu akacjowego

Miód akacjowy, jak każdy rodzaj miodu, charakteryzuje się wysoką wartością energetyczną – w 100 gramach zawiera około 350 kalorii. Jedna łyżeczka tego produktu dostarczy nam około 40 kalorii. 

Miód akacjowy – wartość indeksu glikemicznego

Wartość indeksu glikemicznego miodu akacjowego wynosi 32. Z tego względu w wielu źródłach miód akacjowy określany jest jako produkt bezpieczny dla cukrzyków. Niestety, to stwierdzenie nie do końca jest prawdziwe. Mimo stosunkowo niskiej wartości indeksu glikemicznego (na tle innych miodów) miód akacjowy cechuje się wysokim poziomem sacharozy, która jest wolniej trawiona i rozkładana przez nasz organizm – trawienie glukozy zachodzi w ciągu 15 minut od spożycia jej źródła, natomiast sacharoza rozkłada się po upływie 2 godzin.

Przeczytaj: Miód a cukrzyca – czy diabetycy mogą jeść miód?

Krystalizacja miodu akacjowego

Proces krystalizacji miodu akacjowego trwa stosunkowo długo. Wytrącanie się cukrów w kształcie kryształków może nastąpić nawet po kilkunastu miesiącach od rozlania miodu do słoika. Pamiętajmy o tym, że krystalizację przyspiesza nieodpowiedni sposób przechowywania tego produktu od pszczół. 

Uwaga: Krystalizacja nie wpływa na właściwości miodu akacjowego. Zachodzi naturalnie i powiązana jest z zawartością węglowodanów (cukrów), która przewyższa ilość wody.

Skład miodu akacjowego

Miód akacjowy składa się głównie z węglowodanów, które stanowią około 80% jego składu. Pozostałe 20% to: woda, białko, witaminy, pierwiastki, kwasy organiczne, olejki eteryczne, flawonoidy.

Miód akacjowy w swoim składzie zawiera szereg cennych substancji o działaniu prozdrowotnym. Na szczególne wyróżnienie zasługują witaminy z grupy B, kwasy organiczne, olejki eteryczne oraz biopierwiastki. Poniżej przedstawiamy skrócony skład. 

Miód akacjowy zawiera:

  • węglowodany (glukoza i fruktoza),
  • kwasy organiczne (kwas cytrynowy, kwas jabłkowy, kwas glukonowy),
  • związki polifenolowe,
  • olejki eteryczne,
  • aldehydy,
  • acetylocholinę,
  • karotenoidy,
  • estry,
  • sterole,
  • fosfolipidy,
  • witaminy z grupy B,
  • witaminę C,
  • magnez,
  • potas,
  • fosfor,
  • mangan,
  • żelazo,
  • wapń.

Właściwości miodu akacjowego – jak wpływa na nasze zdrowie?

Miód akacjowy na naleśniki
Miód akacjowy wspiera funkcjonowanie całego organizmu, w tym układu odpornościowego, układu pokarmowego, układu sercowo-naczyniowego, układu moczowego

Miód akacjowy wykazuje m.in. działanie:

  • antybakteryjne,
  • przeciwzapalne,
  • antyoksydacyjne,
  • uspokajające,
  • przeciwskurczowe.

Miód akacjowy na odporność

Regularne sięganie po miód akacjowy naturalnie wspiera odporność naszego organizmu. Dzięki właściwościom antybakteryjnym i przeciwzapalnym miód ogranicza ryzyko rozwoju infekcji. Skraca również czas trwania infekcji górnych dróg oddechowych, łagodzi ból gardła oraz uporczywy kaszel.

Miód akacjowy na układ pokarmowy

Miód akacjowy przede wszystkim doceniany jest ze względu na prozdrowotny wpływ na układ pokarmowy. Substancje aktywne zawarte w tym produkcie od pszczół regenerują błonę śluzową, dlatego też miód wykorzystywany jest w leczeniu schorzeń dwunastnicy, żołądka, a także w stanach zapalnych układu trawiennego, przy chorobie wrzodowej czy skurczach jelit. 
Miód akacjowy zalecany jest również w leczeniu nadkwasoty żołądka oraz zaburzeń trawienia. Chroni nasz układ pokarmowy przed zwiększoną produkcją kwasów trawiennych.

Miód akacjowy na układ sercowo-naczyniowy

Miód akacjowy wykazuje działanie uspokajające i wzmacniające, dlatego też pozytywnie oddziałuje na układ krążenia i naczynia wieńcowe. Pomaga w ustabilizowaniu ciśnienia tętniczego krwi oraz hamuje procesy miażdżycowe.

Miód akacjowy wspiera pracę wątroby i nerek

Produkt od pszczół może być stosowany również w walce ze stanami zapalnymi nerek i przy zaburzeniach układu moczowego. Usprawnia również pracę narządu wątroby i wspomaga jej detoksykację.

Miód akacjowy doda energii

Dzięki wysokiej zawartości węglowodanów miód akacjowy uchodzi za produkt naturalnie dodający nam energii. Zalecany jest dla sportowców, osób w czasie rekonwalescencji, w czasie wzmożonego wysiłku fizycznego i intelektualnego.

Miód akacjowy na bezsenność

Badania naukowe dowodzą, że miód akacjowy charakteryzuje się łagodnych działaniem uspokajającym, dlatego też może pomóc nam w walce ze stresem, bezsennością oraz z innymi zaburzeniami snu. Wspomaga również regenerację naszego organizmu w czasie odpoczynku.

Miód akacjowy na skórę

Właściwości antybakteryjne sprawiają, że miód sprawdza się w przypadku chorób skóry. Przyspiesza procesy gojenia się ran, łagodzi zmiany skórne, zmniejsza widoczność wyprysków. Dodatkowo odżywia oraz nawilża nasz naskórek.

Sprawdź: Miód wielokwiatowy – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie

Jakie jest zastosowanie miodu akacjowego?

Miód akacjowy znajduje wiele zastosowań w naszej domowej kuchni. Przede wszystkim ze względu na słodki smak oraz na konsystencję gęstego syropu wykorzystywany jest do słodzenia napojów, takich jak kawa czy herbata. Musimy jednak pamiętać o tym, że temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza miód traci swoje prozdrowotne właściwości. Oznacza to, że należy nim słodzić wyłącznie letnie napoje.

Miód akacjowy dodawany jest również do: słodkich wypieków, deserów, dressingów do sałatek, kanapek, tostów, naleśników, gofrów, koktajli. Na jego bazie można wykonać miodowe nalewki. Miód akacjowy podawany z mlekiem przed snem może stanowić remedium na bezsenność.

Z miodu akacjowego możemy wykonać również domową miksturę na odporność. Wystarczy, że do szklanki ostudzonej wody dodamy dwie łyżeczki miodu oraz wyciśniemy sok z cytryny. Taką mieszankę przyjmujemy na czczo, najlepiej zaraz po przebudzeniu.

Sprawdź: Miód z cynamonem – właściwości zdrowotne. Czy ma działanie odchudzające? 

Jakie są przeciwwskazania do spożywania miodu akacjowego?

Miód akacjowy nie jest zalecany dla osób z alergią na miód i inne produkty pszczele, ale również dla osób zmagających się z alergią na pyłki roślinne. Ze względu na wysoką kaloryczność ostrożność w jego spożywaniu powinny zachować osoby zmagające się nadwagą i otyłością. 

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, miód akacjowy charakteryzuje się niską wartością indeksu glikemicznego, ale zawiera duże ilości sacharozy, co oznacza, że ostrożność w jego stosowaniu powinny również zachować osoby zmagające się z insulinoopornością, cukrzycą I i II stopnia oraz z cukrzycą ciążową.

Miód akacjowy nie może być podawany dzieciom poniżej pierwszego roku życia ze względu na zawartość toksyny botulinowej. Kobiety w ciąży powinny skonsultować włączenie miodu do diety z lekarzem prowadzącym.

Jak przechowywać miód akacjowy?

Aby jak najdłużej cieszyć się prozdrowotnymi właściwościami miodu akacjowego, powinniśmy zadbać o jego właściwe przechowywanie. Należy trzymać go w miejscu suchym i zaciemnionym – z dala od promieniowania słonecznego. Zwróćmy również uwagę na to, aby słoik z miodem był szczelnie zakręcony – ten produkt z łatwością chłonie zapachy z zewnątrz oraz wilgoć.

 

 

 

Bibliografia

E. Hołderna-Kędzia, B. Kędzia, Miód akacjowy, Pszczelarstwo, 2014

M. Bąkowska, K. Janda, Właściwości prozdrowotne wybranych miodów, Pomeranian Journal of Life Sciences, 2018

K. Świetlikowska, E. Hallmann, J. Sławińska, E. Rembiałkowska, Ocena zawartości związków polifenolowych ogółem, w tym kwasów fenolowych i flawonoidów w różnych odmianach miodów ekologicznych i konwencjonalnych, Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, 2013

M. Stary, S. Kowalski, Miód – jego właściwości żywieniowe i zdrowotne, Zdrowa Żywność – Zdrowy Styl Życia, 2010

E. Hołderna-Kędzia, B. Kędzia, Miód i surowce roślinne w leczeniu chorób wątroby i pęcherzyka żółciowego, Postępy Fitoterapii, 2017

A. I. Tichonow, L. A. Bondarenko, T. G. Jarnych, O. S. Szpyczak, W. M. Kowal, Miód naturalny w medycynie i farmacji (Pochodzenie, właściwości, zastosowanie, preparaty lecznicze), 2017