Cellulit wodny a tłuszczowy – jak je rozróżnić?

Cellulit może dotyczyć zarówno osób prowadzących siedzący tryb życia, jak i aktywnych fizycznie. Objawia się poprzez pofałdowanie i grudki skórne, ale może również wiązać się z dolegliwościami bólowymi i obrzękami. Aby skutecznie zapobiegać pomarańczowej skórce, powinniśmy więc poznać przede wszystkim rodzaj cellulitu oraz przyczyny jego występowania. Czym różni się cellulit wodny od cellulitu tłuszczowego? Jak je rozpoznać i jak z nimi walczyć? Przeczytajcie.

Uda z cellulitem wodnym

Czym jest cellulit? 

Cellulit, określany również jako pomarańczowa skórka, to nierównomierne rozmieszczenie tkanki tłuszczowej oraz zmiany zwyrodnieniowe tkanki łącznej o charakterze obrzękowo-włókniejącym. Za pojawienie się cellulitu odpowiadają zaburzenia mikrokrążenia. Powstające pod skórą grudki mają za zadanie wypełniać puste przestrzenie między tkankami, czyli miejsca, w których dochodzi do magazynowania produktów przemiany materii oraz wody. 

Pomarańczowa skórka jest w rzeczywistości tylko jednym z objawów wskazujących na występowanie cellulitu. Wśród innych symptomów można wymienić m.in.: powstawanie rozstępów, powstawanie żylaków, pofałdowanie skóry, grudkowatość i nierówną powierzchnię skóry, przebarwienia, dolegliwości bólowe, obrzęki. 

Jak powstaje cellulit?

Z cellulitem powiązane są również zmiany hormonalne (kobiece ciało magazynuje tkankę tłuszczową, ponieważ jest ona źródłem estrogenów), procesy starzenia się organizmu czy siedzący styl życia i stosowanie źle zbilansowanej diety. Brak ruchu i spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej sprzyjają twardnieniu tkanki tłuszczowej. Natomiast jadłospis obfitujący w źródła tłuszczów, węglowodany i produkty o wysokim stopniu przetworzenia prowadzi do rozrostu tkanki tłuszczowej. Determinuje to tzw. mikrozatory, czyli niedotlenienie tkanki i osłabienie jej procesów metabolicznych, czyli lipogenezy oraz lipolizy. 

Warto wspomnieć zwłaszcza o procesie lipolizy. To dzięki niemu zmagazynowany tłuszcz rozpada się na cząsteczki glicerolu i wolnych kwasów tłuszczowych, a następnie uwalniany jest do krwiobiegu i wydalany z naszego organizmu. Przy zaburzeniach lipolizy struktura skóry ulega zmianom – pojawiają się nierówności i grudki, najczęściej w okolicach ud, pośladków, bioder, brzucha. 

Przeczytaj: Cellulit w ciąży – jak się go pozbyć?

Jakie są rodzaje cellulitu? 

Cellulit można podzielić na kilka rodzajów w zależności od czynników, które go wywołują, w zależności od stopnia nasilenia tzw. zmian zwyrodnieniowych, a także na podstawie budowy ciała. 

Podział cellulitu na podstawie czynników:

  • cellulit wodny,
  • cellulit tłuszczowy. 

Podział na stadium zaawansowania cellulitu:

  • I stadium – cellulit jest słabo widoczny, stadium dotyczy cellulitu wodnego,
  • II stadium – pofałdowania i nierówności skórne ujawniają się w pozycji stojącej, występują zaburzenia mikrokrążenia, natomiast skóra traci swoją elastyczność,
  • III stadium – zmiany skórne widoczne są „gołym okiem”, skóra traci swoją sprężystość i cechuje ją nierówna powierzchnia z wyczuwalnymi grudkami, 
  • IV stadium – dochodzi do zgrubień cellulitowych, a także wzrasta ryzyko rozwoju stanu zapalnego. 

Podział cellulitu ze względu na budowę ciała:

  • cellulit twardy – to drobne zwłóknienia położone w tkance podskórnej, które uwidaczniają się jedynie podczas ucisku, natomiast skóra pozostaje sprężysta i jędrna,
  • cellulit wiotki – występuje na wiotkiej skórze, charakteryzuje się grudkowatą strukturą, powstaje w wyniku rozrostu tkanki tłuszczowej i zanikania włókien kolagenowych,
  • cellulit obrzękowy – to miękkie zmiany podskórne, którym towarzyszą obrzęki wynikające z zaburzeń krążenia,
  • cellulit mieszany – łączy cechy cellulitu twardego, wiotkiego i obrzękowego. 

Cellulit wodny – czym się charakteryzuje?

Cellulit wodny dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn o różnej budowie ciała i niezależnie od wieku. Może występować również u osób aktywnych fizycznie – wówczas dochodzi do zaburzeń w wydalaniu z organizmu nadwyżki płynów. Skutkiem magazynowania wody są obrzęki, które determinują „wypychanie” tłuszczu, limfy oraz płynów do zewnętrznych warstw skóry. Obrzęki szczególnie nasilają się u kobiet pod koniec cyklu miesiączkowego

Cellulit wodny, nazywany cellulitem twardym lub obrzękowym, nie jest widoczny (cellulit I stopnia), ale pojawia się w momencie, gdy będziemy uciskać fałd skórny. Często powiązany jest z przesuszeniem naskórka i z lekkim bólem, a także występuje z rozstępami i obrzękami. Może pojawiać się nie tylko w okolicach pośladków, ud, brzucha, ale również kostek, kolan czy łydek. 

Przyczyny cellulitu wodnego

Do zatrzymania wody w tkankach przy cellulicie wodnym dochodzi na skutek:

  • zaburzeń hormonalnych, 
  • zaburzeń metabolicznych,
  • zaburzeń mikrokrążenia,
  • siedzącego trybu życia, 
  • braku ruchu i aktywności fizycznej, 
  • noszenia zbyt ciasnej odzieży, 
  • noszenia butów na obcasie, 
  • nieodpowiedniej diety bogatej w żywność o wysokim stopniu przetworzenia, 
  • stosowania pikantnych przypraw,
  • braku stałych pór przyjmowania posiłków,
  • korzystania z solarium oraz z gorących kąpieli, 
  • stosowania antykoncepcji hormonalnej.

Jak zapobiegać cellulitowi wodnemu? 

Kobieta wykonująca zabieg antycellulitowy
Do skutecznych zabiegów antycellulitowych należą domowe masaże z użyciem szczotek z miękkiego włosia i specjalnych masażerów

Z cellulitem wodnym możemy walczyć poprzez zmianę nawyków żywieniowych, aktywność fizyczną i stosowanie zabiegów antycellulitowych, takich jak bodywrapping, masaż ciała na sucho, masaż bańkami chińskimi czy masaż z użyciem olejków eterycznych. Zwłaszcza wymienione zabiegi antycellulitowe wpływają na mikrokrążenie, usprawniają proces lipolizy i odżywiają naskórek. 

Przede wszystkim zadbajmy o odpowiednio zbilansowaną dietę na cellulit. Wprowadźmy stałe pory przyjmowania posiłków – dzięki temu nasze ciało nie będzie magazynować wody na zapas – oraz wyeliminujmy sól i ostre przyprawy – zaburzają one proces naturalnego obiegu krwi w organizmie. Warto ograniczyć również spożywanie:

  • żywności typu fast-food, 
  • żywności instant, gotowych dań i sosów w słoikach, 
  • kostek rosołowych,
  • słonych przekąsek, 
  • słodyczy, 
  • wyrobów cukierniczych,
  • serów (żółty, topiony, feta),
  • tłustych wędlin, 
  • dosładzanych soków, napojów, wody smakowej, alkoholu.

Przy cellulicie wodnym do diety powinniśmy wprowadzić duże ilości błonnika. Skupmy się również na odpowiednim nawodnieniu organizmu – wbrew pozorom wypijanie dziennie około dwóch litrów niegazowanej wody wpływa na redukcję cellulitu. Do diety możemy wprowadzić również zioła antycellulitowe, czyli prozdrowotne napary m.in. z pokrzywy, mniszka lekarskiego czy z ostropestu plamistego. 

Cellulit tłuszczowy – czym się charakteryzuje?

Cellulit tłuszczowy jest widoczny na naszej skórze „gołym okiem” – to odróżnia go od cellulitu wodnego. Natomiast zmiany cellulitowe nasilają się w zależności od stadium rozwoju. Cellulit tłuszczowy możemy rozpoznać po nierównej strukturze naskórka, pofałdowaniu, ale również po charakterystycznych dziurkach w skórze. Najczęściej pojawia się na pośladkach, udach oraz na brzuchu. 

Przyczyny cellulitu tłuszczowego

Cellulit tłuszczowy powiązany jest z: nadwagą, otyłością, wahaniami wagi, siedzącym trybem życia, stosowaniem źle zbilansowanej diety, zaburzeniami mikrokrążenia, ze zbyt szybkim tempem odchudzania czy z nieleczonym cellulitem wodnym. Powstaje on na skutek zaburzeń procesu lipolizy – nieprawidłowy rozpad trójglicerydów doprowadza do zmian w strukturze tkanki tłuszczowej poprzez wzrost liczby komórek tłuszczowych. 

Zwłaszcza wysokokaloryczna dieta obfitująca w źródła kwasów tłuszczowych doprowadza do przerostu adypocytów – komórek tłuszczowych. One z kolei uciskają na naczynia krwionośne i limfę, przez co do tkanek nie dopływa tlen i składniki odżywcze. Determinuje to również wolne tempo oczyszczania naszego organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii. 

Jak walczyć z cellulitem tłuszczowym?

Ciężarek i zdrowe przekąski na stole
W walce z cellulitem tłuszczowym najważniejsza jest aktywność fizyczna oraz zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych

Chcąc zmniejszyć widoczność cellulitu tłuszczowego, powinniśmy skupić się przede wszystkim na aktywności fizycznej oraz na zmianie nawyków żywieniowych. Nie zaszkodzi również zastosowanie ziołowych naparów oraz kąpieli z naprzemiennie zimną i gorącą wodą. Na szybkie spalanie tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie widoczności cellulitu wpływa tzw. trening interwałowy. Cechuje go jednak wysoka intensywność, dlatego też nie jest wskazany dla osób borykających się z poważnymi schorzeniami zdrowotnymi. 

W rozbijaniu podskórnego tłuszczu, który następnie zostaje wchłonięty przez krwiobieg, pomogą nam również masaże antycellulitowe z użyciem: suchej szczotki, baniek chińskich, ręcznych masażerów. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim systematyczność oraz uzbrojenie się w cierpliwość. Przy regularnych zabiegach pierwsze efekty powinniśmy zauważyć po upływie około trzech tygodni. 

Przy zaawansowanym stadium cellulitu tłuszczowego możemy skorzystać ze specjalistycznych zabiegów dostępnych w salonach kosmetycznych. Pomóc może endermologia (masaż mechaniczny), która nasila proces rozkładu tkanki tłuszczowej, a także karboksyterapia (terapia dwutlenkiem węgla), która uszkadza komórki tłuszczowe, dotlenia naskórek i poprawia mikrokrążenie. 

Żeby zmniejszyć widoczność cellulitu, z jadłospisu powinniśmy wyeliminowywać wymienione już produkty spożywcze, czyli m.in.: fast-foody, żywność o wysokim stopniu przetworzenia, żywność typu instant, słodycze, przekąski, wyroby cukiernicze, sery, tłuste wędliny, słodzone napoje, sól i ostre przyprawy. Do diety wprowadźmy natomiast:

  • oleje roślinne, 
  • awokado, 
  • orzechy, 
  • ryby morskie, 
  • pieczywo pełnoziarniste, 
  • rośliny strączkowe. 

Przeczytaj: Jak zacząć biegać? 10 porad dla początkujących

Cellulit wodny a tłuszczowy – jak rozpoznać? 

Rodzaj cellulitu możemy rozpoznać samodzielnie. Wystarczy, że delikatnie złapiemy fałd skóry, który następnie ściśniemy. Jeżeli poczujemy ból, a na powierzchni skóry zaobserwujemy twarde grudki, to wówczas najprawdopodobniej zmagamy się z cellulitem tłuszczowym. W przypadku cellulitu wodnego skóra jest pofałdowana, nie występują na niej grudki, za to często pojawia się opuchlizna i obrzęki. 

 

 

 

Bibliografia 

A. Lisiecka. W. Hetman, Cellulit – patogeneza, profilaktyka i metody redukcji, Lublin 2021

A. Lonczak, Cellulit – leczenie i profilaktyka, Zdrowa Żywność – Zdrowy Styl Życia, 2011

M. Gałązka, A. Galęba, H. Nurein, Cellulit jako problem medyczny i estetyczny – etiopatogeneza, objawy, diagnostyka i leczenie, Hygeia Public Health, 2014

A. Klimowicz, J. Zielonka, M. Turek, A. Nowak, Substancje pochodzenia naturalnego stosowane w terapii cellulitu, Postępy Fitoterapii, 2015

K. Gemza, A. Surgiel-Gemza, Wielokierunkowe działanie zabiegu karboksyterapii w walce z mechanizmami wywołującymi cellulit, Kosmetologia Estetyczna, 2018