Cellulit – jak z nim walczyć? Domowe sposoby

Domowe sposoby na cellulit pomogą nam w naturalny sposób zredukować cellulit. Jakie zabiegi powinniśmy stosować, aby wyeliminować „pomarańczową skórkę”? Jak wykonać specjalistyczny peeling? Czy dieta wpływa na cellulit? Poznajcie 10 skutecznych sposobów, które pomogą w walce z cellulitem.

Kobieta szczotkująca ciało

Problem „pomarańczowej skórki” dotyka zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Specjaliście twierdzą, że nie istnieje jedna skuteczna metoda, która raz na zawsze pozwoli nam zwalczyć cellulit. Kluczem do sukcesu jest natomiast regularność oraz specjalne zabiegi, które możemy wykonywać samodzielnie w naszym domowym zaciszu. Poniżej przedstawiamy 10 domowych sposobów na zmniejszenie widoczności cellulitu oraz na poprawienie stanu skóry w problematycznych partiach, takich jak uda, brzuch i pośladki. 

Domowe sposoby na cellulit 

Domowe sposoby na cellulit są skuteczne, jeżeli uzbroimy się w cierpliwość. Najlepiej, aby niektóre rytuały na stałe zagościły w naszym planie dnia. 

1. Kąpiele pobudzające krążenie 

W momencie, gdy bierzemy kąpiel, to z pomocą naszej skórze przychodzą naprzemienne natryski. Wystarczy, że ciepło-zimne strumienie wody będziemy kierować na miejsca, w których występuje cellulit. Sprawi to, że poprawimy krążenie krwi, wzmocnimy naczynia krwionośne, a także usuniemy z tkanek nadmiar wody i toksyn. 

Warto jednak wiedzieć, że z tej metody walki z cellulitem nie mogą skorzystać wszyscy. Wśród przeciwwskazań wymienia się przede wszystkim problemy z krążeniem. W tej sytuacji możemy zastosować same natryski z zimną wodą. 

2. Peelingi na skórę 

Naturalne peelingi, które możemy wykonać w domowym zaciszu, są jednymi z najczęściej wymienianych sposobów na zwalczenie cellulitu. Peeling ma za zadanie stymulować przepływ krwi oraz limfy. Tym samym ujędrnia, wygładza, pomaga w usunięciu toksyn, usuwa martwe komórki z naskórka oraz zmniejsza widoczność „pomarańczowej skórki”. Dodatkowo przygotowuje naszą skórę do dalszych zabiegów pielęgnacyjnych. 

Peelingi antycellulitowe możemy zakupić w każdej drogerii. Zalecamy jednak samodzielne wykonanie peelingów z produktów, które znajdują się w naszej kuchni. Dzięki temu będziemy wiedzieć, że kosmetyk jest w pełni naturalny. 
Z czego wykonać domowy peeling? Z pomocą przyjdzie nam kawa, sól morska oraz brązowy cukier. Pamiętajmy o tym, że peelingi nie są wskazane dla skóry wrażliwej oraz skóry naczyniowej.

Przepis na peeling kawowy 

Peeling kawowy możemy przygotować z fusów mielonej kawy. Dodajemy do nich oliwę z oliwek lub rozpuszczony olej kokosowy. Peeling nakładamy na skórę i wmasowujemy kolistymi ruchami.

Kolejnym sposobem na pozbycie się cellulitu za pomocą kawy jest wymieszanie zmielonych ziaren (około 0,5 szklanki) z brązowym cukrem i kilkoma łyżkami stołowymi oleju kokosowego. Dzięki wymieszaniu ze sobą składników otrzymujemy gęsty peeling. Wmasowujemy go okrężnymi ruchami w zwilżoną skórę, a następnie spłukujemy zimną wodą. 

Zabiegi z kawą warto wykonywać 2-3 razy w tygodniu. Mielone ziarna kawy mają w swoim składzie polifenole – przeciwutleniacze, które opóźniają procesy starzenia się skóry. Dodatkowo kawa stymuluje rozkład komórek tłuszczowych.

Przepis na peeling z soli morskiej 

Sól morską możemy wykorzystywać do antycellulitowych peelingów na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na wymieszaniu soli z oliwą z oliwek. Możemy również bazować na oleju kokosowym lub dodać ulubiony olejek eteryczny. Peeling nakładamy na zwilżoną skórę kolistymi ruchami. Na końcu zmywamy go ciepłą wodą. 

Z drugiego sposobu możemy korzystać podczas kąpieli. Na wcześniej zmoczoną ciepłą wodą skórę nakładamy garść soli morskiej. Następnie, przez maksymalnie 5 minut, masujemy obszar, na którym występuje cellulit oraz spłukujemy resztki soli. 

Przepis na peeling cukrowy 

Do wykonania peelingu cukrowego potrzebujemy przede wszystkim brązowego cukru i miodu. Możemy również dodać naturalne olejki, np. olejek z pestek winogron. Po wymieszaniu ze sobą składników nakładamy peeling na zwilżoną skórę oraz masujemy. Dzięki zawartości miodu peeling cukrowy dodatkowo złagodzi podrażnienia. 

3. Szczotkowanie ciała 

Szczotkowanie ciała metodą „na sucho” działa podobnie jak peeling. Przede wszystkim przywraca krążenie krwi, usuwa z tkanek zbędne produkty przemiany materii, usuwa martwy naskórek oraz wygładza i uelastycznia. 

Domowe szczotkowanie wykonujemy za pomocą specjalnej rękawicy lub szczotki. Kolistymi ruchami szczotkujemy ciało w kierunku serca. Taki zabieg powinien trwać kilka minut. Można go wykonywać codziennie, jednak nie jest on zalecany dla osób z kruchymi naczyniami krwionośnymi oraz z wrażliwą skórą. 

4. Domowy masaż 

null
Masaż wpłynie na redukcję cellulitu

Regularne wykonywanie masaży to kolejny skuteczny, domowy sposób na cellulit. Masaż poprawia przepływ krwi i limfy, oczyszcza tkanki z toksyn, zmniejsza obrzęki oraz przede wszystkim redukuje widoczny cellulit. 

Każdy masaż powinniśmy wykonywać na bazie, która zapewni poślizg naszym dłoniom, np. baza z oliwy z oliwek lub oleju kokosowego. Możemy również wykonać naturalną mieszankę z użyciem olejków eterycznych. 
Masaż, tak samo, jak szczotkowanie ciała, należy przeprowadzać w kierunku serca. Możemy także skorzystać z masażerów, które wyposażone są np. w wypustki lub w kolce. 

5. Masaż głęboki 

Masaż głęboki różni się od klasycznego, opisanego wyżej, masażu tym, że wykonujemy go za pomocą twardych rollerów do masażu. Dzięki temu uelastyczniamy podskórną tkankę łączną, która traci swoje właściwości na skutek starzenia się organizmu lub braku aktywności fizycznej. 

6. Masaż bańką chińską 

Masaż z użyciem gumowej bański chińskiej należy zawsze poprzedzić nałożeniem bazy, np. oliwy z oliwek. Ten zabieg intensywnie stymuluje naszą skórę. Warto jednak rozpoczynać go od małej siły zasysania. Trzymając bańkę chińską, wykonujemy różne ruchy: okrężne, skośne, proste, poprzeczne. Masaż kończymy delikatnymi ruchami w kierunku serca. 

Zabieg z użyciem bański chińskiej nie jest przeznaczony do osób ze skórą naczyniową, skórą wrażliwą, a także dla osób z żylakami oraz z tendencją do powstawania siniaków. 

7. Body wrapping 

Body wrapping to stosunkowy nowy, ale bardzo popularny, zabieg pomagający zwalczyć cellulit w domowym zaciszu. Przede wszystkim zwiększa on skuteczność aplikowanych na skórę kosmetyków antycellulitowych. 

Jak wykonać body wrapping? Po nałożeniu na skórę preparatów ujędrniających, partie pokryte cellulitem ciasno owijamy folią spożywczą. Dzięki temu wytwarza się ciepło, które pozwala kosmetykom wnikać w głąb skóry. Po upływie około 30 minut usuwamy folię i wmasowujemy lub zmywamy preparat antycellulitowy. 

8. Dieta 

Jeżeli chcemy zniwelować cellulit, to powinniśmy przyjrzeć się również naszym nawykom żywieniowym, ponieważ źle zbilansowana dieta jest jedną z przyczyn powstawania „pomarańczowej skórki”. 

Najważniejsze jest, aby z codziennej diety wyeliminować: cukier, sól, produkty bogate w tłuszcz, produkty przetworzone, żywność typu fast-food, białe pieczywo, biały makaron, słodzone napoje, wytwory cukiernicze.

W jadłospisie powinny królować produkty, które zawierają rozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego, a także owoce i warzywa bogate w antyoksydanty. Na metabolizm wpłyną również naturalne soki. 

Cellulit nasilają używki, takie jak alkohol, papierosy, kawa, czarna herbata. Z nich również warto zrezygnować. 

9. Picie wody 

W walce z cellulitem pomoże również spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Pamiętajmy o tym, aby każdego dnia wypijać minimum 1,5 litra wody dziennie oraz zrezygnować z kawy, która dodatkowo nas odwadnia. 

Najlepiej, abyśmy wypijali szklankę wody około 30 minut przed posiłkiem. Jeżeli spożywamy napoje w trakcie jedzenia, to zaburzamy prawidłowe pH żołądka i podrażniamy kwasy trawienne. 

Jeśli nie wyobrażamy sobie dnia bez słodkich napojów, to możemy je wykonać samodzielnie. Wystarczy, że do wody dodamy pokrojone owoce. 

10. Aktywność fizyczna 

Regularny ruch pobudza krążenie krwi w całym naszym organizmie. Cellulit może stawać się jeszcze bardziej widoczny, jeżeli w naszym życiu brakuje aktywności fizycznej, a większość czasu spędzamy za biurkiem w pozycji siedzącej. Do planu dnia warto dodać chociażby 30-minutowe spacery. W walce z cellulitem pomagają również ćwiczenia: przysiady, wykroki, unoszenia pośladków. 

 

 

 

Bibliografia

I. Żyłka-Załęska, Cellulit jako problem medyczny, Probl Hig Epidemiol 2008

H. Bojarowicz, M. Rucińska, J. Krysiński, Kosmetyki redukujące cellulit, Probl Hig Epidemiol 2016