Cellulit w ciąży – jak się go pozbyć?

Cellulit w ciąży może dotyczyć nawet 80% kobiet spodziewających się dziecka. Pomarańczowa skórka wynika przede wszystkim ze zmian hormonalnych, do których dochodzi w naszym organizmie. Jak walczyć z cellulitem w czasie ciąży? Jakie kosmetyki będą bezpieczne dla mamy i dziecka?

Ciążowy brzuch

Jakie są przyczyny cellulitu w ciąży?

Przyjmuje się, że nawet 80% kobiet w czasie ciąży boryka się z problemem cellulitu, określanego również pomarańczową skórką. Przede wszystkim przyczyny nieestetycznych zmian na skórze powiązane są ze zmianami hormonalnymi. W tym wyjątkowym dla kobiety czasie we krwi wzrasta stężenie estrogenów, które wpływają na to, że ścianki naczyń krwionośnych i limfatycznych stają się przepuszczalne. Determinuje to natomiast powstawanie obrzęków i ucisk na tkanki podskórne. To z kolei zaburza mikrokrążenie. Krew odprowadza z tkanek zbyt małe ilości zbędnych produktów przemiany materii i nie dostarcza odpowiedniej ilości tlenu. Widoczne na naszej skórze grudki powstają na skutek gromadzenia się tłuszczu w tkankach tłuszczowych i braku możliwości jego odprowadzenia. 

Sprawdź: Cellulit wodny a tłuszczowy – jak je rozróżnić?

Jak pozbyć się cellulitu w czasie ciąży?

Kobieta w ciąży ćwicząca na piłce
W walce z cellulitem w czasie ciąży mogą pomóc m.in. specjalistyczne zajęcia z gimnastyki

Aby uniknąć lub przeciwdziałać cellulitowi czasie ciąży, przede wszystkim należy kontrolować masę ciała (norma przyrostu kilogramów masy ciała wynosi od 11 do 13 kilogramów). Dodatkowo warto stosować odpowiednio zbilansowaną dietę, zadbać o ruch – o ile nie istnieją do tego przeciwwskazania – i o kondycję naszej skóry. W czasie ciąży możemy stosować również domowe metody walki z cellulitem, takie jak delikatny masaż z użyciem łagodnych kosmetyków. 

Kosmetyki antycellulitowe bezpieczne dla kobiet w ciąży

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, w czasie ciąży ważne jest, aby zadbać o kondycję naszego naskórka. Powinien być przede wszystkim nawilżony, natłuszczony, odżywiony. W drogeriach, aptekach czy w sklepach internetowych znajdziemy mnóstwo kosmetyków, które przeznaczone są specjalnie dla przyszłych mam. Pielęgnacja korzystnie wpłynie na stan naczyń krwionośnych, a także wzmocni naskórek. W kosmetykach szukajmy takich składników jak: 

Dla kobiet w ciąży bezpieczne są również preparaty zawierające L-karnitynę – substancję, która przyspiesza spalanie tłuszczu. 

Uważać należy natomiast na kofeinę, która stanowi popularny składnik kosmetyków antycellulitowych. Mimo że kofeina nie powinna przenikać przez naszą skórę do krwiobiegu, to jej stosowanie w preparatach warto skonsultować z lekarzem prowadzącym – bezpieczeństwo mamy i dziecka jest najważniejsze. 

Zapoznaj się: Kolagen w ciąży – czy można go stosować?

Delikatny masaż

Przed nałożeniem antycellulitowego preparatu na skórę, warto wykonać peeling lub łagodny drenaż – np. za pomocą specjalnej rękawicy. Dlaczego? Jeżeli usuniemy martwe komórki naskórka, to ułatwimy wnikanie substancji aktywnych w głąb skóry. Pamiętajmy o tym, aby masaż wykonywać spokojnymi, kolistymi ruchami w kierunku od kostek w górę. Jeżeli nie mamy rękawicy lub innego przyrządu do masażu, to wystarczy, że zaciśniemy pięść i delikatnie będziemy uciskać skórę w obrębie ud i pośladków.

Preparaty wcieramy rano i wieczorem lub zgodnie z podanymi na etykiecie zaleceniami producenta.

Cellulit w ciąży a dieta

Pomarańczowej skórce możemy zapobiegać również poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę. Przede wszystkim powinnyśmy unikać:

  • tłustych potraw,
  • soli i cukru,
  • czarnej herbaty,
  • żywności o wysokim stopniu przetworzenia, 
  • słodyczy, 
  • słonych przekąsek, 
  • fast-foodów, 
  • gotowych dań w słoikach i sosów w słoikach, 
  • dań typu instant, 
  • wyrobów cukierniczych, 
  • słodzonych napojów gazowanych, 
  • wody smakowej,
  • napojów energetycznych, 
  • sztucznie dosładzanych soków.

W jadłospisie kobiety w ciąży powinny znaleźć się źródła żelaza oraz kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 i omega-6. Wybierajmy zwłaszcza mięso drobiowe, chudą cielęcinę czy wołowinę oraz ryby morskie. Dania przygotowujmy poprzez gotowanie na parze lub pieczenie. Unikajmy natomiast smażenia. 

Do posiłków warto dodawać również owoce i warzywa, które stanowią cenne źródło błonnika, witamin i minerałów. Wybierajmy również produkty pełnoziarniste (makarony, pieczywo, kasze) oraz właściwie nawadniajmy organizm – wypijajmy minimum 2,5 litra wody dziennie. 

Przeczytaj także: Cukrzyca ciążowa – dieta. Jak się odżywiać przy cukrzycy ciążowej? 

Ćwiczenia fizyczne i ruch

W czasie ciąży warto również regularnie się ruszać – o ile nie istnieją przeciwwskazania do ruchu. Wystarczy, że wybierzemy się na spacer na świeżym powietrzu lub na specjalne zajęcia z gimnastyki dla kobiet ciężarnych. Na aktywność fizyczną poświęcajmy 15 minut dziennie.