Sok z buraków – poznaj 10 właściwości prozdrowotnych

Sok z buraków zalecany jest jako naturalny dodatek do dobrze zbilansowanej diety. Jakie składniki odżywcze zawarte są w burakach? Na co pomoże regularne spożywanie soku z buraków? Poznajcie jego 10 prozdrowotnych właściwości.

Czerwony sok z buraków w szklance na stole

Sok z buraków –  składniki odżywcze

Buraki czerwone są źródłem ważnych składników odżywczych, które charakteryzują się działaniem prozdrowotnym. W składzie soku z buraków można wymienić: 

  • witaminy z grupy B,
  • witaminę A, 
  • witaminę C,
  • witaminę E,
  • witaminę K,
  • potas, 
  • żelazo,
  • magnez,
  • wapń, 
  • miedź, 
  • fosfor,
  • cynk, 
  • chlor,
  • bor,
  • lit,
  • molibden,
  • kwasy organiczne,
  • polifenole,
  • kartenoidy,
  • glikozydy.

Sok z buraków – 10 prozdrowotnych właściwości

Buraki na desce do krojenia i sok w szklance
Sok z buraków zalecany jest m.in. dla osób zmagających się z anemią oraz dla kobiet w ciąży

Jesteście ciekawi, jaki wpływ na nasz organizm wywierają składniki odżywcze?
Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych prozdrowotnych właściwości soku z czerwonych buraków. 

1. Sok z buraków na anemię

Sok z buraków zalecany jest dla osób chorujących na anemię, ponieważ charakteryzuje się wysoką obecnością żelaza oraz witamin z grupy B. Wywołuje korzystny wpływ na nasz układ krwionośny, w tym na produkcję krwinek czerwonych. 

2. Sok z buraków obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu

Regularne sięganie po sok z buraków wpłynie na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi oraz stężenia cholesterolu. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko zachorowania na miażdżycę i choroby układu sercowo-naczyniowego. 

3. Sok z buraków pomoże w odchudzaniu 

Mało kto wie, że sok z buraków naturalnie wspomaga proces utraty wagi. W jaki sposób? Składniki zawarte w burakach poprawiają procesy przemiany materii, usuwają z organizmu toksyny i zbędne produkty procesów metabolicznych. Błonnik sprawia, że czujemy się najedzeni, dzięki czemu zapominamy o uczuciu głodu. Dodatkowo sok z buraków jest niskokaloryczną przekąską. 

4. Sok z buraków poprawia wydolność organizmu 

Azotany obecne w soku z buraków przekształcają się w procesach metabolicznych w tlenek azotu, który poprawia wydolność organizmu. Dodatkowo również zwiększa ukrwienie mięśni. Obie właściwości soku sprawiają, że jest on produktem przeznaczonym również dla osób aktywnych fizycznie. 

5. Sok z buraków działa przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie 

Betanina sprawia, że sok wykazuje naturalne właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne oraz antyseptyczne. Możemy więc po niego sięgać przy stanach zapalnych organizmu oraz przy infekcjach bakteryjnych i wirusowych. Pozytywnie wpłynie na naszą odporność również w sezonie jesienno-zimowym, gdy zwiększa się odsetek zachorowalności np. na grypę. 

6. Sok z buraków wpłynie na kondycję skóry

Zawartość antyoksydantów oraz witaminy C sprawia, że sok z buraków spowalnia również procesy starzenia się organizmu oraz poprawia kondycję skóry – odżywia, nawilża od środka i wpływa na jej elastyczność. Wspiera także produkcję kolagenu – budulca naszego naskórka

7. Sok z buraków dla kobiet w ciąży 

Sok z czerwonego buraka jest bogatym źródłem kwasu foliowego, który jest zalecany dla kobiet w ciąży – wpływa on na prawidłowy rozwój dziecka. Spożywanie soku dodatkowo pomoże w walce z zaparciami oraz ze zgagą. 

8. Sok z buraków spowalnia demencję 

Azotany, zawarte w burakach, zwiększają przepływ krwi do mózgu u osób starszych, dzięki czemu oddziałują na procesy poznawcze i spowalniają postęp demencji. 

9. Sok z buraków zapobiega nowotworom

Według badań sok z czerwonych buraków zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych. Ta właściwość wynika z obecności betalaniny oraz działania antyoksydacyjnego. 

10. Sok z buraków wpłynie na libido

Buraki uważane są za naturalne afrodyzjaki, które wspierają popęd seksualny, czyli libido. Łagodzą również napięcie emocjonalne oraz objawy depresji. Natomiast bor, zawarty w soku, związany jest z produkcją hormonów płciowych.