Syrop klonowy a syrop z agawy – który wybrać?

Czy syrop klonowy i syrop z agawy są zdrowsze od cukru? Jakie są ich właściwości? Jaka jest wartość indeksu glikemicznego? Który syrop jest zdrowszy – klonowy czy z agawy? W artykule wyjaśniamy, który syrop warto włączyć do świadomej diety.

Syrop klonowy polewany na naleśniki

Syrop klonowy i syrop z agawy – naturalne zamienniki cukru

Syrop klonowy oraz syrop z agawy nazywane są naturalnymi zamiennikami cukru. W porównaniu do słodkiej, białej substancji są mniej kaloryczne oraz mają niższą wartość indeksu glikemicznego. Który syrop jest zdrowszy? 

Syrop klonowy – jakie ma właściwości? 

Syrop klonowy pozyskujemy z pnia klonu. Najczęściej jest on stosowany jako dodatek do naleśników lub składnik marynaty do mięs. Syrop klonowy ma również wielu zwolenników, którzy stosują go w roli słodzika. Badania wskazują na to, że produkt pozyskiwany z klonu jest źródłem m.in. składników mineralnych. 

W składzie syropu klonowego możemy znaleźć witaminy z grupy B, mikroelementy i minerały: żelazo, potas, wapń, magnez, fosfor, cynk, mangan. Syrop dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy działa przeciwzapalnie oraz przeciwnowotworowo. Może być również stosowany w kosmetyce do pielęgnacji skóry oraz włosów.  

Syrop klonowy – czy jest zdrowy?

Syrop klonowy jest nośnikiem kwasu abscysynowego, który wpływa na uwrażliwienie komórek tłuszczowych na insulinę – dzięki temu komórki trzustki są stymulowane do wydzielania insuliny. Syrop może również działać przeciwcukrzycowo, ale jego regularne stosowanie nie jest zalecane diabetykom, którzy walczą z wahaniami poziomu glukozy we krwi. Ponadto wartość indeksu glikemicznego jest wysoka – IG jest równe 65. 

Syrop klonowy jest źródłem witamin z grupy B, mikroelementów, minerałów oraz przeciwutleniaczy. Wartośc indeksu glikemicznego jest równa 65. 

Wartość energetyczna syropu klonowego jest mniejsza niż w przypadku białego cukru. W 100 g cukru znajduje się 400 kcal, a w 100 g syropu klonowego 260 kcal. 

Warto wiedzieć, że syrop klonowy mogą stosować alergicy uczuleni na miód. Dodatkowo zaleca się wybierać syropy o ciemnej barwie – im ciemniejszy, tym znajduje się w nim więcej składników odżywczych. 

Czy stosowanie syropu klonowego ma same plusy? Niestety – nie – ponieważ syrop składa się w 75% z sacharozy, organicznego związku chemicznego, który nazywany jest dwucukrem. Nadużywanie sacharozy może prowadzić do rozwoju otyłości, próchnicy, artretyzmu. 

Syrop z agawy – jakie ma właściwości? 

null
Syrop z agawy charakteryzuje się niską wartością indeksu glikemicznego

Syrop z agawy produkowany jest z soku wyciśniętego z rdzenia kaktusa o nazwie agawa. Produkt z agawy w swej konsystencji przypomina syrop klonowy. Może występować w różnych barwach – od żółtej do karmelowo-brązowej.

Syrop z agawy dobrze się rozpuszcza, dlatego używany jest jako zamiennik cukru lub miodu – syrop jest słodszy od cukru u około 30%. Równie często jest stosowany do pieczenia np. muffinek. Warto wiedzieć, że jeżeli zamierzamy dodać syrop z agawy do wypieków, to powinniśmy zmniejszyć temperaturę pieczenia w piekarniku o 10 stopni. 

Syrop z agawy jest źródłem witamin K, C, E oraz śladowych ilości mikroelementów i przeciwutleniaczy. Wartość indeksu glikemicznego jest równa 15. 

W składzie syropu z agawy możemy znaleźć witaminę K, C, E, śladowe ilości mikroelementów: żelaza, magnezu, wapnia, potasu oraz śladowe ilości przeciwutleniaczy. Jego dużym plusem jest niska wartość indeksu glikemicznego – IG jest równe 15. Oznacza to, że syrop z agawy może być od czasu do czasu spożywany przez diabetyków. Dzięki zawartości inuliny – prebiotycznej substancji – zapobiega zaparciom, wpływa na obniżenie stężenia cholesterolu we krwi, wywiera korzystny wpływ na mikroflorę bakteryjną w jelitach. 

Czy syrop z agawy jest zdrowy?

Wartość energetyczna syropu z agawy wynosi 310 kcal na 100 g. Jest to mniejsza wartość niż w przypadku białego cukru, lecz wyższa w porównaniu z syropem klonowym. 

Agawa jest źródłem alergenów, dlatego przed pierwszym spożyciem syropu warto sprawdzić, czy nie jesteśmy uczuleni. Do reakcji uczuleniowych na syrop z agawy należą: 

  • swędzenie i łzawienie oczu,
  • wysypka i pokrzywka,
  • kaszel,
  • świszczący oddech,
  • opuchlizna warg,
  • wymioty,
  • biegunka,
  • trudności z oddychaniem. 

Syrop z agawy jest źródłem alergenów, które mogą wywoływać niepożądane reakcje alergiczne. 

W syropie z agawy zawarta jest fruktoza, która według przeprowadzanych badań wywiera niekorzystny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Nadmierne spożywanie fruktozy może prowadzić do próchnicy, nadwagi oraz insulinooporności tkanek.

Fruktoza przetwarzana jest w wątrobie, a w wyniku jej metabolizmu powstaje kwas moczowy – zbyt wysokie stężenie kwasu moczowego determinuje chorobę nazywaną dną moczanową. Regularne spożywanie dużych ilości fruktozy może doprowadzić do rozwoju miażdżycy. 

Wybierając syrop, warto zwrócić uwagę na to, aby był organiczny, czyli produkowany z upraw bioorganicznych, a nie wysokowydajnych. Dlaczego jest to ważne? Produkt z agawy z upraw wysokowydajnych może zawierać w składzie konserwanty oraz sztuczne barwniki. 

Co wybrać – syrop klonowy czy syrop z agawy?

Oba syropy wymieniane są jako zdrowsze zamienniki klasycznego cukru. W 100 g zawierają mniej kalorii niż cukier, charakteryzują się również niższą wartością indeksu glikemicznego. Jeżeli zwracamy uwagę na niski IG, to lepszym wyborem będzie syrop z agawy (IG równe 15). Syrop klonowy cechuje się natomiast niższą wartością energetyczną. 

Biorąc pod uwagę zawartość składników odżywczych, to zdrowszym wyborem będzie syrop klonowy. Jest źródłem witamin, minerałów, mikroelementów oraz antyoksydantów. Syrop agawy w swoim składzie zawiera jedynie śladowe ilości mikroelementów oraz przeciwutleniaczy. 

Syrop z agawy jest źródłem alergenów, dlatego też częściej wywołuje reakcje alergiczne niż syrop klonowy. 

Fruktoza, zawarta w syropie z agawy, jest o około 40% słodsza od sacharozy, z której składa się syrop klonowy. Według wielu badań fruktoza jest bardziej niebezpieczna dla naszego organizmu. Biorąc więc pod uwagę wyniki badań, zdrowszym zamiennikiem cukru będzie syrop klonowy. 

 

Bibliografia: 
red. M. Jarosz, Praktyczny Podręcznik Dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2006