Olej palmowy a kokosowy – jaka jest różnica?

Olej palmowy a kokosowy – który z nich jest zdrowszy? Czym się różnią? W jaki sposób wpływają na nasz organizm? W artykule zestawiliśmy ze sobą podobieństwa i różnice między olejem palmowym a kokosowym.

Olej kokosowy w butelce i kokos na stole

Olej palmowy a kokosowy – podobieństwa 

Olej palmowy często mylony jest z olejem kokosowym. Dlaczego? Oba produkty wytwarzane są z palmy – olej palmowy z palmy olejowej, natomiast olej kokosowy z palmy kokosowej. Charakteryzują się również białą barwą, stanowią dodatek do żywności, wykorzystywane są w kuchni, łatwo ulegają obróbce oraz stosowane są w kosmetyce. Oba tropikalne oleje łączą także opinie świadczące o tym, że produkty mogą negatywnie oddziaływać na zdrowie człowieka. 

Mimo wielu podobieństw warto jednak rozróżniać olej palmowy od oleju kokosowego. Poniżej przedstawiliśmy zestawienie olejów, które porównaliśmy pod względem pozyskiwania, prozdrowotnego oddziaływania oraz szkodliwości. 

Olej palmowy – jak powstaje? 

Olej palmowy powstaje z miąższu lub z nasion palmy oleistej. W surowej postaci charakteryzuje się pomarańczowo-czerwoną barwą, którą zawdzięcza dużej zawartości karotenoidów. Najczęściej jednak poddawany jest procesowi rafinacji, w wyniku którego przybiera białą barwę oraz traci większość prozdrowotnych właściwości. 

Olej palmowy wykorzystywany jest przede wszystkim w przemyśle spożywczym, ponieważ cechują go odporność na działanie wysokich temperatur oraz niskie koszty wytworzenia. Olej palmowy jest również składnikiem używanym w kosmetyce. W kuchni stosowany jest przede wszystkim do smażenia. 

Olej kokosowy – jak powstaje? 

Biały, rafinowany olej kokosowy w słoiku
Rafinowany olej kokosowy pozbawiony jest większości składników odżywczych

Olej kokosowy również występuje w postaci nierafinowanej oraz rafinowanej. Nierafinowany cechuje się dużą zawartością składników odżywczych i stosowany jest w kosmetyce oraz w kuchni. Nie można go jednak poddawać działaniu wysokich temperatur, dlatego też nie powinno się na nim smażyć. 

Olej rafinowany pozbawiony jest większości cennych właściwości – tak samo, jak rafinowany olej palmowy. 

Olej kokosowy rafinowany jest bardziej odporny na działanie wysokich temperatur, dlatego też stosowany jest do smażenia i pieczenia. 

Jaka jest szkodliwość oleju palmowego i oleju kokosowego?

Szkodliwość oleju palmowego oparta jest na wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych. Ich nadmiar w naszej diecie prowadzi m.in. do rozwoju miażdżycy i otyłości, a także zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Mało kto wie, że olej kokosowy również stanowi źródło tłuszczów nasyconych – nawet w większym stężeniu w porównaniu z olejem palmowym.

Olej plamowy i olej kokosowy stanowią źródło kwasów tłuszczowych nasyconych. 

Szkodliwość obu olejów zależy przede wszystkim od ich zawartości w naszej diecie. Olej palmowy (w postaci utwardzonej i rafinowanej) występuje w większej ilości produktów spożywczych, które na co dzień goszczą w domowej kuchni – stąd zyskuje on miano bardziej niebezpiecznego dla zdrowia. Warto wiedzieć, że to właśnie poprzez proces utwardzania w oleju palmowym wytwarzane są substancje rakotwórcze. 

Jak olej kokosowy wpływa na zdrowie? 

Olej kokosowy wykazuje właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne oraz antygrzybiczne. Stosuje się go w leczeniu próchnicy i chorób dziąseł. Przyspiesza również proces gojenia się ran i działa nawilżająco oraz regenerująco na skórę. 
Według badań olej kokosowy poprawia funkcje poznawcze, łagodzi napady padaczkowe u dzieci i zwiększa stężenie „dobrej” frakcji cholesterolu, czyli HDL. Stosowany na włosy regeneruje ich strukturę oraz domyka łuski. 

Olej zaspokaja głód, dodaje energii oraz przyspiesza tempo przemiany materii. Jest źródłem przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki oraz pozytywnie wpływa na gospodarkę hormonalną. 

Jak olej palmowy wpływa na zdrowie? 

Olej palmowy jest wartościowym produktem jedynie w formie nierafinowanej. Nie wywiera wtedy wpływu na stężenie cholesterolu we krwi, wykazuje działanie przeciwutleniające – co oznacza, że pomaga w zwalczaniu wolnych rodników i hamuje procesy starzenia się komórek organizmu. 

Po poddaniu procesowi rafinacji olej palmowy stanowi źródło energii oraz wspomaga rozpuszczanie witamin w tłuszczach: witaminy A, witaminy D, witaminy E oraz witaminy K. Jednak jeżeli będziemy przekraczać dzienną dopuszczalną dawkę spożycia, wynoszącą 2 gramy, to jedynie negatywnie wpłyniemy na nasze zdrowie i ogólną kondycję organizmu. 

Olej palmowy a olej kokosowy – który lepszy? 

Wiemy już, że mimo wielu podobieństw oleje różnią się sposobem wytwarzania oraz – przede wszystkim – wpływem na nasz organizm. Olej kokosowy, pod względem medycznym, uchodzi za zdecydowanie zdrowszy niż olej palmowy. 

Wybierając olej kokosowy, powinniśmy mieć jednak na uwadze, że zarówno produkt z palmy kokosowej, jak i olej palmowy stanowią źródła nasyconych kwasów tłuszczowych, które, według zaleceń światowych organizacji zdrowia, powinny być ograniczane w naszej codziennej diecie do minimum.