Grypa ketonowa na diecie ketogenicznej – jak jej uniknąć?

Czym jest grypa ketonowa? Jakie są jej objawy? Czy można jej uniknąć? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziecie w artykule.

Grypa ketogeniczna

Dieta kegtogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna, inaczej dieta keto, to model odżywiania, który współcześnie cieszy się dużą popularnością ze względu na satysfakcjonujące rezultaty w postaci utraty kilogramów masy ciała. W diecie ketogenicznej podstawowe źródło energii stanowią kwasy tłuszczowe – to właśnie one przyczyniają się do utraty tkanki tłuszczowej. W klasycznym jadłospisie organizm czerpie energię z węglowodanów, natomiast na diecie keto ilość spożywanych cukrów jest ograniczana do niezbędnego minimum. 

Uwaga: Dieta ketogeniczna to całkowita zmiana sposobu odżywiania, która radykalnie wpływa na procesy metaboliczne zachodzące w organizmie.

Stosując dietę ketogeniczną, nasze ciało przechodzi w tak zwany stan ketozy. Na skutek utylizacji wolnych kwasów tłuszczowych powstają ciała ketonowe, które stanowią nowe źródło energetyczne. Podczas ketozy dochodzi m.in. do redukcji poziomu glukozy we krwi.

Sprawdź: Bezsenność na ketozie – jak dieta ketogeniczna wpływa na sen?

Czym jest grypa ketogeniczna?

Grypa ketogeniczna (ang. keto flu), inaczej grypa keto, grypa ketonowa, grypa węglowodanowa, to  zestaw objawów, które pojawiają się u osób rozpoczynających dietę ketogeniczną. Nie są one spowodowane wirusem chorobotwórczym, a sama grypa keto nie uchodzi za prawdziwą jednostkę chorobową, ani nie jest zaraźliwa.

Jakie są objawy grypy ketogenicznej?

Zmęczenie na diecie ketogenicznej
Jednym z objawów grypy ketogenicznej jest nadmierne zmęczenie i senność

Gdy nasz organizm przystosowuje się do jadłospisu diety ketogenicznej, możemy odczuwać objawy charakterystyczne dla grypy, czyli:

  • nadmierne zmęczenie,
  • bóle głowy,
  • zawroty głowy,
  • bóle brzucha,
  • bóle mięśni,
  • katar,
  • gorączkę lub podwyższoną temperaturę ciała,
  • problemy z koncentracją,
  • problemy trawienne,
  • dezorientację,
  • wahania nastrojów,
  • suchość w jamie ustnej i zwiększone pragnienie,
  • problemy ze snem.

Pojawiają się one zazwyczaj już pierwszego dnia diety lub w ciągu kolejnych dwóch dni. 

Co ciekawe, te objawy nie są spowodowane bezpośrednio tak zwanym stanem ketozy, ani rozwojem wirusa chorobotwórczego. Wynikają natomiast z reakcji organizmu na ograniczenie spożywania węglowodanów w diecie. Tak jak wspomnieliśmy wyżej, w klasycznym jadłospisie nasze ciało pozyskuje energię właśnie z węglowodanów, natomiast na diecie keto energia czerpana jest ze źródeł kwasów tłuszczowych. Przyzwyczajenie się do tej zmiany metabolicznej zazwyczaj zajmuje organizmowi tydzień. Pamiętajmy jednak, że jest to sprawa indywidualna – w niektórych przypadkach objawy grypy ketonowej mogą utrzymywać się nawet do miesiąca. Powinny natomiast samoistnie ustąpić w momencie, gdy ciało przyzwyczai się do pozyskiwania energii z tłuszczów.

Uwaga: Warto wiedzieć, że grypa ketonowa może, ale nie musi wystąpić podczas zastosowania diety ketogenicznej. Wszystko zależy od naszego metabolizmu.

Inne przyczyny grypy ketonowej

Nie tylko przystosowanie się do stanu ketozy i tłuszczów w roli paliwa energetycznego powoduje grypę ketonową. Uwagę zwraca się również na inne przyczyny, które dodatkowo mogą sprawić, że towarzyszące objawy się nasilą.

Jedną z przyczyn jest brak równowagi elektrolitowej, który wynika z odwodnienia organizmu. Wówczas możemy zaobserwować: nadmierne zmęczenie, problemy z koncentracją, bóle głowy, bóle mięśni.

Także spożywanie zbyt małej ilości pokarmów na początku stosowania diety sprzyja grypie ketogenicznej. To z kolei prowadzi do: zmęczenia, zawrotów głowy, problemów z koncentracją. Szczególnie w pierwszych tygodniach diety istotne jest, aby sięgać po produkty wysokotłuszczowe, a nie nadmiernie redukować kaloryczność posiłków. Dopiero w momencie, gdy organizm przyzwyczai się do stanu ketozy, zaleca się zmniejszanie wartości energetycznej.

Jak złagodzić objawy grypy ketonowej?

W wielu przypadkach grypy ketonowej nie da się uniknąć, zwłaszcza przy pierwszym podejściu do diety ketogenicznej. Możemy natomiast naturalnie złagodzić towarzyszące objawy.

Sposoby na złagodzenie objawów grypy ketonowej:

  • wypijanie co najmniej trzech litrów wody dziennie na początku stosowania diety,
  • odpoczynek i sen (przynajmniej 7 godzin snu),
  • uzupełnianie elektrolitów (potas, sód, wapń, magnez),
  • zwiększenie spożycia źródeł tłuszczów na początku stosowania diety ketogenicznej,
  • stopniowe zmniejszanie spożycia węglowodanów,
  • wyjście na spacer, łagodna aktywność fizyczna – pod warunkiem że czujemy się na siłach, aby uprawiać sport.

 

 


Bibliografia

https://zgruntufit.pl/keto-grypa-keto-flu/

https://www.bodyhackers.pl/keto-grypa/