Zakwaszenie organizmu a kawa

Stan zakwaszenia organizmu zagraża naszemu zdrowiu i determinuje m.in. rozwój chorób nowotworowych. Możemy mu przeciwdziałać poprzez zastosowanie diety zasadowej. Czy kawa wpływa na zakwaszenie organizmu? Jak wyeliminować ją z jadłospisu i czym zastąpić?

Filiżanka kawy na drewnianym stole

Czym jest zakwaszenie organizmu? 

Zakwaszenie organizmu powiązane jest z zaburzeniem równowagi kwasowo-zasadowej. Przyjmuje się, że u zdrowego człowieka pH krwi powinno wynosić od 7,35 do 7,45. W przypadku zakwaszenie dochodzi do wzrostu pH w naszej krwi oraz do znacznego wzrostu pH moczu. Zakwaszenie najłatwiej więc zdefiniować jako magazynowanie w organizmie nadmiaru kwasów. 

Obecność kwasów w naszym ciele jest rzeczą naturalną – kwasy zabezpieczają funkcjonowanie niektórych narządów – jednak ich nadmierne ilości mogą doprowadzić do rozwoju poważnych schorzeń. Zazwyczaj organizm neutralizuje nadwyżkę kwasów za pomocą minerałów dostarczanych wraz z dietą. W przypadku zakwaszenia to właśnie nieodpowiednia dieta, złe nawyki żywieniowe i siedzący tryb życia najczęściej odpowiadają za zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej.

Zakwaszenie organizmu objawia się:

  • sennością i nadmiernym zmęczeniem, 
  • bólami mięśni i bólami głowy, 
  • pogorszeniem kondycji włosów, skóry i paznokci, 
  • występowaniem zgagi, 
  • nawracającymi biegunkami, 
  • występowaniem zaparć,
  • problemami z potencją i obniżeniem libido, 
  • silnym zapachem moczu, 
  • towarzyszącym niesmakiem w ustach, 
  • występowaniem stanów zapalnych organizmu, 
  • rozwojem depresji, 
  • bezsennością, 
  • obniżeniem odporności, 
  • rozwojem chorób: nowotworowych, cukrzycy, miażdżycy, reumatoidalnego zapalenia stawów, stwardnienia rozsianego. 

Sprawdź: Zakwaszenie żołądka – przyczyny, objawy, leczenie dietą

Czy kawa jest kwasotwórcza?

Tak jak wspomnieliśmy, złe nawyki żywieniowe wpływają na rozwój zakwaszenia organizmu. Przede wszystkim powinniśmy więc zwrócić uwagę na produkty spożywcze, po które sięgamy. Na nasze zdrowie negatywnie oddziałują: produkty i dania przetworzone, tłuszcze – w tym tzw. tłuszcze trans – cukry, słodycze, wyroby cukiernicze, używki, czyli kawa, papierosy, alkohol. 

Zwłaszcza kawa stanowi jedną z najpopularniejszych używek. Niestety, substancje w niej zawarte nie tylko negatywnie wpływają na metabolizm komórek budujących nasz organizm, ale również mogą te komórki uszkadzać. To wszystko za sprawą działania kwasotwórczego – pH kawy wynosi do 5,9. Działanie kofeinowego napoju jest jeszcze bardziej szkodliwe dla naszego zdrowia, jeżeli dodajemy do niego cukru. 

Kawa a zakwaszenie organizmu 

Brązowe ziarna kawy
Spożywanie kawy determinuje rozwój zakwaszenia naszego organizmu oraz doprowadza do wypłukiwania minerałów

Kawa wpływa na zakwaszenie organizmu nie tylko dlatego, że wykazuje działanie kwasotwórcze, ale również wypłukuje z organizmu mikroelementy i składniki mineralne, takie jak magnez i wapń. Spożywając jej nadmierne ilości, możemy zaobserwować zwiększone występowanie skurczów mięśni nóg, spadek ogólnej odporności, drżenie rąk, drżenie powiek, poczucie niepokoju i nerwowość. Kofeina zwiększa również ryzyko wystąpienia osteoporozy oraz wzmaga dolegliwości związane z refluksem, ponieważ zmniejsza napięcie dolnego zwieracza przełyku. 

Najlepszym rozwiązaniem dla naszego zdrowia jest więc rezygnacja ze spożywania kawy i innych napojów zawierających kofeinę. Neutralizacji zakwaszenia organizmu sprzyja tzw. dieta zasadowa, oparta na zasadotwórczych produktach, sięganie po minimum 2 litry naturalnej, niesłodzonej wody oraz po ziołowe napary i herbaty

Kawę możemy zastąpić np. zieloną herbatą, która również pobudzi nas do działania, jednak nie zadziała kwasotwórczo a alkalizująco. Dobrym wyborem jest także herbata typu rooibos lub naturalny napój yerba mate. 

Warto wiedzieć, że kawa wykazuje działanie uzależniające, dlatego też należy do grupy tzw. używek. Przez pierwsze dni po odstawieniu tego kofeinowego napoju możemy odczuwać pogorszone samopoczucie oraz dolegliwości bólowe, takie jak bóle głowy, migreny, bóle mięśni. Dobrym rozwiązaniem jest więc stopniowe odzwyczajanie się. Na początku zrezygnuj ze słodzenia kawy, następnie zmniejszaj ilość jej łyżeczek, później zredukuj częstotliwość jej spożywania, a na końcu postaraj się ją całkowicie odstawić.