Skorupki jajek – czy mają zdrowotne właściwości? Sprawdź, jak je stosować

Skorupki jajek najczęściej wyrzucane są do domowych śmietników, co jest błędem. Mało kto wie, że w rzeczywistości stanowią dobre źródło wapnia i mogą pozytywnie oddziaływać na nasze zdrowie i urodę. Dowiedz się, jakie są wartości odżywcze skorupek jajek oraz w jaki sposób je stosować w kuchni, a także w naturalnej pielęgnacji.

Skorupki jajek na stole

Skorupki jajek – budowa 

Skorupka jaja kurzego powstaje w organizmie kury podczas procesu biomineralizacji. Jej głównymi zadaniami są: ochrona rozwijającego się zarodka przed działaniem czynników zewnętrznych, umożliwienie wymiany gazowej i dostarczenie związków mineralnych.

Skorupki po jajkach składają się tak naprawdę z trzech warstw. Pierwsza z nich zbudowana jest z kryształów węglanu wapnia. Wyróżnia ją przede wszystkim to, że jest twarda w dotyku i osłania ją błonka.

Dwie kolejne warstwy skorupek to membrany: zewnętrzna i wewnętrzna. Obie składają się z białek i są elastyczne. 

Skorupki jajek – jakie są ich wartości odżywcze? 

Skorupki jajek mogą być przez nas stosowane w celu ogólnej poprawy stanu zdrowia. Znajdują również zastosowanie w kosmetyce, jako składnik maści, maseczek czy peelingów. Co sprawia, że skorupki nie są zbędnym elementem budowy jajka? Przede wszystkim ich skład chemiczny. Mało kto wie, że stanowią one bogate źródło substancji odżywczych. 

Skorupki jajek składają się z: 

  • węglanu wapnia, 
  • fosforanu wapnia,
  • węglanu magnezu,
  • selenu,
  • miedzi,
  • cynku,
  • molibdenu,
  • siarki,
  • krzemu.

Skorupki jajek – jak wpływają na zdrowie? 

Skorupki i żółtko jajka na blacie stołu
Skorupki z jajek stanowią bogate źródło wapnia, dlatego też wspierają prawidłowe funkcjonowanie kości

Skorupki jajek stanowią przede wszystkim bogate źródło wapnia. Pierwiastek jest niezbędny do prawidłowego rozwoju organizmu i do wspierania budowy kości. Stosowany jest również w terapii osteoporozy – zapobiega jej rozwojowi. 

Przyjmuje się, że jedna łyżeczka sproszkowanych skorupek dostarczy nam od 800 do 1000 miligramów wapnia. Dostarczanie wapnia jest ważne ze względu an to, że ten pierwiastek reguluje pracę serca i mięśni, a także kontroluje poziom potasu, magnezu czy fosforu. 

Skorupki jajek wspierają budowę kości. Wykorzystywane są w leczeniu osteoporozy. 

Skorupki jajek zalecane są dla osób borykających się z chorobą zwyrodnieniową stawów. Skorupki zbudowane są z błony, której spożycie dostarczy nam kolagenu, glukozaminy oraz białka. Zwłaszcza kolagen jest jednym ze składników, który odpowiada za ruchliwość naszych stawów. 

Sproszkowana warstwa skorupki stosowana jest w alternatywnych terapiach zaburzeń tkanki łącznej. Membrana jajka ma za zadanie łagodzić ból i dyskomfort powiązane m.in. z bólami pleców.

Ze sproszkowanych skorupek otrzymujemy tzw. proszek wapniowy, który wspomaga utratę kilogramów masy ciała w procesie odchudzania – to wszystko za sprawą tego, że ogranicza wchłanianie tłuszczu. 

Proszek uzyskany z mielonych skorupek jaj może wpomagać proces odchudzania. 

Badania wskazują, że skorupki z jajek powinny być również stosowane przez kobiety w okresie menopauzy. Przede wszystkim zawarte w nich substancje zatrzymują procesy degeneracji kości oraz zmniejszają ból powiązany z osteoporozą. 

Warto wiedzieć, że skorupki eksperymentalnie wykorzystywane są jako źródło węglanu wapnia w produkcji materiałów do przeszczepów kostnych. 

Jak spożywać skorupki jajek? Proszek wapniowy

Skorupki jajek najczęściej spożywamy w formie zmielonego proszku stanowiącego naturalny suplement diety. Warto pamiętać o tym, aby przed zmieleniem dokładnie opłukać pozostałości po jajkach. Proszek możemy przygotować na trzy sposoby. Najlepiej przechowywać go w zamkniętym słoiku. 

  • Skorupki możemy gotować przez 15 minut we wrzącej wodzie. Następnie je osuszamy i mielimy na proszek, np. w młynku do kawy. 
  • Skorupki z jajek możemy również umieścić na blaszce w piekarniku rozgrzanym do 100 stopni. Po upływie 15 minut wyciągamy je oraz mielimy.
  • Piekarnik rozgrzewamy do temperatury 300 stopni. Wówczas pieczemy skorupki przez około 8 minut. 

Do czego wykorzystujemy proszek? Możemy dodawać go do zup, sosów, sałatek, jogurtów, lub bezpośrednio stosować doustnie – popijając wodą. Dobrym rozwiązaniem jest również wsypanie go do kawy – wapń zneutralizuje kwasowy odczyn kofeinowego napoju. 

Dawkowanie 

Tak jak wspomnieliśmy na początku artykułu, 1 łyżeczka proszku wapniowego ze zmielonych skorupek jajek zawiera od 800 do 1000 miligramów wapnia. Zapotrzebowanie człowieka na wapń zależy przede wszystkim od trzech czynników: wieku, płci oraz stosowanej diety. Ogólnie przyjmuje się, że zdrowa dorosła osoba powinna w ciągu doby przyjmować około 1000 miligramów wapnia. 

W łyżeczce proszku z mielonych skorupek jaj zawartych jest od 800 do 1000 miligramów wapnia. 

Zapotrzebowanie na wapń wzrasta wśród: kobiet w ciąży, kobiet w okresie menopauzy, osób w podeszłym wieku, osób zmagających się z osteoporozą. Dzienna dawka wapnia może wynosić do 1500 miligramów, czyli 1,5 łyżeczki proszku. 

Czy spożywanie skorupek jaj jest bezpieczne? 

Współcześnie często spotykamy się z twierdzeniami, że jajka mogą być skażone bakteriami. Owszem, jest to prawda – również w skorupkach jaj może występować bakteria Salmonella enteritdis. Dlatego też, aby uniknąć zatrucia, należy zagotować skorupki przed wykonaniem z nich proszku. 

Nie powinniśmy również przełykać dużych fragmentów skorupek, ponieważ mogą one skaleczyć gardło oraz przełyk. Najlepszą formą ich spożywania jest więc odpowiednio zmielony proszek. 

Kolejna kwestia dotycząca bezpieczeństwa odnosi się do samego proszku wapniowego. Jeżeli zdecydujemy się, że nie chcemy go łączyć z pokarmem, tylko stosować bezpośrednio – doustnie, popijając wodą – to istnieje duże ryzyko zakrztuszenia. Nie powinniśmy od razu aplikować do ust całej łyżeczki proszku. Mielone skorupki najlepiej podzielić nawet na trzy porcje, które popijemy niegazowaną wodą. 

Skorupki jajek – inne zastosowanie 

Skorupki z jajek na trawie
Skorupki możemy również wykorzystać jako składnik domowych kosmetyków

Wiemy już, że ze sproszkowanych skorupek jajek otrzymamy suplement diety przede wszystkim o wysokiej zawartości wapnia. Mało kto wie, że twarde skorupki znajdują również zastosowanie w kosmetyce oraz zewnętrznie łagodzą bóle np. stawów. 

Skorupki jajek na twarz 

Skorupki wykazują działanie antybakteryjne, dzięki czemu wykorzystywane są jako remedium na problemy skórne. W jaki sposób? Wystarczy, że wykonamy domowy okład: zalewamy skorupki jajek octem jabłkowym, całość odstawiamy na 2 dni, a następnie miękkie skorupki przykładamy do podrażnionej skóry. 

Ze skorupek wykonujemy także naturalne pasty do twarzy. 

Pasta regenerująca: 1 łyżeczkę proszku ze skorupek łączymy z łyżką stołową miodu. Składniki mieszamy do uzyskania pasty. Następnie aplikujemy ją na twarz, pozostawiamy na kilkanaście minut – do całkowitego wyschnięcia – a na końcu zmywamy ciepłą wodą. Pasta sprawi, że nasz naskórek odzyska dawny blask, dzięki regeneracji i nawilżeniu. 

Pasta złuszczająca: 1 łyżeczkę proszku mieszamy z ubitym wcześniej białkiem jajka. Pastę nakładamy na twarz i pozostawiamy na kilka minut. Na końcu zmywamy letnią wodą. Zabieg możemy powtarzać maksymalnie 3 razy w tygodniu. 

Peeling ze skorupek, oliwy z oliwek i oleju kokosowego oczyści skórę z zanieczyszczeń oraz z resztek martwego naskórka. Wystarczy, że taką mieszankę rozmasujemy na skórze, wykonując okrężne ruchy. Peeling stosujemy raz w tygodniu. 

Skorupki jajek na włosy 

Skorupki jajek możemy wykorzystać w pielęgnacji włosów poprzez wykonanie domowej maski. Jaki efekt uzyskamy? Kosmyki będą zregenerowane – silniejsze i bardziej odporne na działanie czynników zewnętrznych, takich jak: wiatr, śnieg, chlorowana woda, zbyt niska i zbyt wysoka temperatura. 

Maska do włosów: 2 łyżki stołowe proszku ze skorupek jaj mieszamy z twarogiem. Po uzyskaniu jednolitej konsystencji maskę aplikujemy na włosy – mniej więcej na wysokości od ucha po same końce. Po upływie 20 minut całość zmywamy ciepłą wodą. 

Skorupki z jajek na wzmocnienie odporności 

Skorupki są jednym ze składników eliksiru, który wspomaga nasz organizm w walce z wirusami oraz z bakteriami. 

Przepis na eliksir: na początku myjemy oraz parzymy 6 skorupek po jajkach. Następnie rozgniatamy je i zalewamy 3 litrami przegotowanej wody. Mieszankę odstawiamy na 7 dni do lodówki. Po upływie tego czasu dodajemy miód oraz świeżo wyciśnięty sok z cytryny. Eliksir spożywamy w ilości 1 szklanka dziennie przez maksymalnie tydzień. 

Skorupki jajek w naturalnej paście do zębów 

Minerały, które zawarte są w skorupkach jajek, wzmacniają szkliwo zębów narażonych zwłaszcza na działanie kwasów oraz cukrów. W składzie gotowych past często możemy znaleźć parabeny i konserwanty, czyli niepotrzebną chemię. Alternatywą jest więc wykonanie własnej pasty do zębów. 

Wykonanie naturalnej pasty do zębów: gotujemy jajka na twardo, następnie zdejmujemy z nich skorupki, które miksujemy razem z olejem kokosowym oraz z sodą spożywczą. Pastę najlepiej przechowywać w słoiku oraz trzymać w lodówce. 

Skorupki jajek na ból stawów 

Wiemy, że proszek ze skorupek jajek stosowany doustnie pozytywnie wpływa na nasze kości i stawy. Z samych skorupek wykonamy także roztwór przeciwbólowy, który możemy aplikować zewnętrznie na skórę. 

Roztwór przeciwbólowy: skorupki jajek mielimy na proszek, a następnie umieszczamy w słoiku i zalewamy octem jabłkowym. Słoik zakręcamy, a mieszankę odstawiamy na około 2 dni – skorupki z jajek powinny ulec rozpuszczeniu. Powstały roztwór wcieramy w obolałe miejsca. 

 

 

 


Bibliografia

K. Pluta, D. Malina, A. Sobczak-Kupiec, Skorupy jaj kurzych jako surowiec do produkcji fosforanów wapnia, Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 2017

A. Gunia-Krzyżak, A. Sowa, K. Piska, D. Żelaszczyk, H. Marona, Zaskakujące i niezwykłe składniki współczesnych kosmetyków, Farmacja Polska, 2021

B. Kowaliszyn, B. Sitkowska, S. Mroczkowski, Wiedza i przekonania konsumentów na temat jaj kurzych, Bydgoszcz 2012