Co robić, gdy pojawia się bezsenność?

Sen to zdrowie – wiedzieli o tym już starożytni Grecy. Przesypiamy 1/3 życia i nie jest to czas stracony. W trakcie snu regeneruje się nasz organizm, a my odzyskujemy energię i siły witalne. Sen to także czas, gdy układ nerwowy i mózg odpoczywają, natomiast układ odpornościowy działa ze zdwojoną siłą. Podczas snu powstają nowe tkanki i odbywają się procesy naprawcze. Niedostatek snu to bardzo niekorzystna sytuacja, której należy unikać. Co jednak zrobić, gdy pojawia się bezsenność? Mamy kilka wskazówek na taką okoliczność.

Mężczyzna leżący w łóżku i patrzący na zegarek

Kiedy mówimy o problemie bezsenności?

Bezsenność to stan, kiedy zmniejsza się ilość snu potrzebnego do regeneracji organizmu i pogarsza się jego jakość. O bezsenności mówimy, gdy pojawiają się problemy z zasypianiem i utrzymaniem snu oraz gdy budzimy się zbyt wcześnie, choć nie ma takiej potrzeby. Płytki, przerywany sen i zbyt wczesne wstawanie nie pozwalają na pełną regenerację organizmu i odzyskanie sił. Bezsenność może być przygodna (trwa kilka dni), krótkotrwała (trwa do 2 tygodni) lub przewlekła, trwająca dłużej niż 2 tygodnie. Najbardziej niekorzystne dla organizmu skutki ma bezsenność przewlekła, jednak w miarę możliwości należy unikać nawet przygodnych jej epizodów. Długotrwała bezsenność przyczynia się do spadku odporności i energii życiowej. Obniża zdolności poznawcze i nastrój. Nie tylko gorzej się czujemy, ale też mogą pojawić się problemy z pamięcią i koncentracją. Bezsenność jest dużym obciążeniem dla organizmu, ponieważ nie ma on możliwości, by wypocząć i się zregenerować. U osób chorych na depresję i inne choroby problemy ze snem często przyczyniają się do zaostrzenia objawów.

Jakie są najczęstsze przyczyny bezsenności?

Wyróżnia się bezsenność pierwotną, która jest odrębną jednostką chorobową, oraz bezsenność wtórną, spowodowaną przez czynniki fizjologiczne, takie jak choroba i dolegliwości bólowe, lub czynniki natury psychicznej. Bezsenność towarzyszy niektórym przewlekłym chorobom somatycznym, zwłaszcza gdy pojawia się w ich trakcie ból, a także depresji, która jest jedną z głównych przyczyn bezsenności. Bezsenność może być też spowodowana stresem i natłokiem myśli. Przyczynia się do niej również nieodpowiednia higiena snu, a więc nieodpowiednia temperatura i wilgotność powietrza w sypialni, niewygodne łóżko lub materac oraz hałas czy zbyt jasne światło. Problemom ze snem sprzyja też późne jedzenie kolacji, oglądanie do późna telewizji lub praca przy komputerze.

Do jakiego lekarza zgłosić się, gdy pojawia się bezsenność?

Leczeniem bezsenności zajmuje się lekarz specjalista leczenia zaburzeń snu. Gdy pojawiają się problemy ze snem, możemy też zgłosić się do lekarza rodzinnego oraz zamówić e-konsultację, podczas której otrzymamy elektroniczną receptę na niezbędne leki. Lekarz zdecyduje o zasadności ich stosowania na podstawie formularza, który wypełniamy online.

Jak leczy się bezsenność?

O sposobie leczenia bezsenności decyduje lekarz. Są dostępne leki nowej generacji, które ułatwiają zasypianie i polepszają jakość snu. Receptę na nie można otrzymać podczas konsultacji online, jednak przy długotrwałej lub przewlekłej bezsenności zalecana jest wizyta stacjonarna u lekarza i poszukanie przyczyny tego stanu. Problemy ze snem w wielu przypadkach mijają, gdy zniwelowane zostaną dolegliwości bólowe lub te natury psychicznej. Jedną z metod leczenia przewlekłej bezsenności jest psychoterapia poznawczo-behawioralna, która ma na celu nauczyć pacjenta sposobów radzenia sobie ze stresem i redukowania napięcia nerwowego, które nie pozwala zasnąć. Warto też zadbać o higienę snu, czyli wygodny materac i odpowiednie warunki w sypialni. Przed pójściem spać zaleca się przewietrzyć pokój i wyciszyć umysł. Dobrze jest też pilnować rytmu dobowego, czyli chodzić spać i budzić się o tej samej porze.